sunnuntaina, heinäkuuta 01, 2018

Paluumatka Sjötorpista Karlsborgiin


Lauantaina 30.6. alkoi paluumatkamme. Sulku oli valmiiksi auki, joten ajoimme sisään minuuttia ennen yhdeksää ja sulkuvahti tuli klo 9. Sjötorpissa oli pienen matkan sisällä 7 sulkua ja pääsimme ne ylös suoraan sulkuihin ajamalla.

Sjötorpin sulusta alkoi paluumatka
Sulun rakennusvuosi
Ylöspäin noustessa kuohuu

Lyrestadin rautatiesillassa oli jokin pieni ongelma, josta saimme tiedon jo viimeisellä Sjötorpin sululla. Odotusta tuli kuitenkin vain 10-15 minuuttia. Matkamme eteni muuten hyvin, kunnes puolen päivän jälkeen Godhögenin sulku ei ollutkaan auki eikä sulkuvahtia näkynyt missään. Edessä oli useampi sulku peräjälkeen. Arvelimme aivan oikein, että hän oli ylemmällä sululla. Poikkeavaa oli se, että odotimme noin tunnin ennen kuin hän saapui paikalle. Tässä vaiheessa takanamme oli tulossa matkustaja-alus, jonka sulutusta jouduimme vielä odottamaan ja sen jälkeen vielä yhtä sulutusta alaspäin. Kaiken kaikkiaan odotusta meille tuli lähes kaksi tuntia. Alun perin odotukseen syynä oli se, ettei sulkuvahti ollut saanut tietoa edelliseltä sululta meidän tulostamme, joten hän ei ollut lainkaan tietoinen siitä, että olimme odottamassa sulkuun pääsyä. Götan kanavalla ei ole mahdollista kysellä vhf-puhelimella tai muutenkaan ottaa yhteyttä sulkuvahtiin. Tämän jälkeen sulkuvahti pyrki nopeuttamaan meidän kulkuamme siten, että edessä olevassa kolmoissulussa sulutettiin sekä alaspäin että ylöspäin ja sivuutimme alaspäin tulevat keskimmäisessä sulkualtaassa.

Vastaantulijoita - veneliikenne oli selvästi vilkastunut
Klo 16.30 olimme Törebodassa, jolloin päivän saldona oli 18 sulkua ja 9,9 mailia. Törebodasta tuli mieleen edellinen kerta Götan kanavalla, jolloin juuri Törebodassa löysimme hiiren takakajuutan lattiatilasta. Liekö tullut kiinnitysköyttä pitkin ja avoimesta takakajuutan ikkunasta sisään. Onneksi Ari sai hiiren kiinni, eikä se ollut ehtinyt tehdä tuhojaan tai piiloutua johonkin soppeen.

Törebodassa - kaksi matkustaja-alusta
Variksien runsautta ihmettelimme
Törebodan rautatiesilta selvitetty
Törebodan jälkeen on heti maantiesilta, jota avataan vain puolen tunnin välein ja heti sen jälkeen rautatiesilta, joka avataan junaliikenteen salliessa. Olimme siis aamulla valmiina maantiesillalle heti klo 9 avaukseen. Pieni odotus rautatiesillalla, mutta sitten matka eteni sujuvasti. Edessä oli Viken-järvi ja suluton ylänköalue. Koko päivänä oli vain kaksi sulkua: yksi vain noin 10 cm korkeuserolla oleva sulku ylöspäin ja toinen sulku olikin jo alaspäin. Ylänköalue on kaunista ja aivan erilaista kuin monessa muussa paikassa, jossa mennään peltojen keskellä.

Viken-järvellä kalasääsken pesä
Viken-järven muurit ihmetyttivät vielä paluumatkallakin
Vikenin muurimaisemia

Ylänköalueen kapeita kaivantoja
Kaivantoa edelleen

Klo 14 olimme kanavan vanhimman sulun Forsvikin alapuolella. Sulun reunat ovat osittain aika hurjan näköisiä, kun ei olekaan koko matkalla sileää pintaa vaan epätasaista luonnon kivipintaa. Katsojia oli sululla runsaasti.

Forsvikin sululla katsojia piisasi
Huomaa Forsvikin sulun epätasainen seinämä.
Tuon nähtyämme ymmärsimme, miksi sulkuvahti kehotti ajamaan edemmäksi.

Sulun jälkeen ajattelimme kiinnittyä laituriin, missä olisi laiturin takapuolella ollut tyhjä kylkikiinnityspaikka, mutta laiturin lähellä hyvin hiljaisella vauhdilla köli tömähti. Ympärillä vettä oli kyllä reilusti yli 2 m, mutta ilmeisesti kohdalle osui kivi tai sitten osuimme laiturin kiinnitysankkuriin. Ei siinä ilmeisesti mitään sen kummempaa käynyt, mutta kuulostaahan se pahalta, kun vauhti pysähtyy tömähdykseen. Emme sitten löytäneet paikka kiinnittyä, joten jatkoimme matkaa Karlsborgiin, jossa olimme klo 14.45 ja matkaa tuli 25,1 mailia.

Aurinko paistoi edelleen, kuten aiempinakin päivinä, mutta nyt lämpötila oli vain 19 asteen tienoilla. Syötyämme kävimme kävelyllä mm. läheisellä linnoitusalueella. Lisäksi vierasvenelaiturin vieressä oli Karlsborgin kunnan asentama iso screeni jalkapallon mm-kisojen seurantaa varten. Välillä katselimme pelejä siitä ja välillä veneessä tietsikalta Yle Areenan kautta.

Karsborgin linnoituksen sisäänkäynti

Ei kommentteja: