torstaina, kesäkuuta 25, 2015

Öröstä Maarianhaminaan

Hiljainen ja tyyni Örön satama juhannusaamuna
Juhannuspäivä 20.6. valkeni pilvisenä ja Arin lähtiessä liikkeelle klo 6.40 lämpötila oli 10 astetta. Tuulta ei ollut paljoa, vain 2-3 m/s koillistuulta, mutta sitkeästi purjehdimme aamupäivän. Kun sitten tuuli heikkeni alle 2 m/s, oli jo aika siirtyä koneajoon. Tämä päivä oli toistaiseksi ehkä lämpimin meripäivä, mikä ei suinkaan tänä kesänä tarkoita lämmintä päivää vaan vain vähemmän kylmää päivää. Päivän mittaan näimme pari hyljettä ja kotkan. Liikkeelle lähtiessämme meillä ei ollut sen kummempaa suunnitelmaa, mihin seuraavaksi menemme, vaan ajattelimme päivän mittaan katsoa, miten kulkee ja miltä tuntuu. Kun purjehdustuuli hiipui, päätimme suunnata Utöön. Näinkin koneajoa tuli lähes 4 tuntia ja matkaa yhteensä 32 mailia (lokin yksi liitos oli löysä ja välillä loki näytti nollaa, joten matkalukema voi olla vähän alakanttiin). Kello oli 15.40, kun ankkuri oli laskettu ja olimme laiturissa kiinni. Tässä vaiheessa jo vettäkin taas satoi, mutta illaksi selkeni.

Utön kallioiden kukkaloistoa
Tykkikin on vielä Utön kalliolla.
Utön kalliorantoja
Kauppa ja majakka

Hotellin laiturissa oli vain yksi vene ja kylän laiturissa, johon me menimme, oli muutama vene eli hyvin oli tilaa. Kylän laiturille oli viime kesän jälkeen tullut sähkötolppia, joista ei tosin kukaan tiennyt, mitä sähkö maksaa ja mihin se maksetaan ja kenen laittamat ne tolpat ovat. No joka tapauksessa sähköä tuli ja laitoimme vapaaehtoisen satamamaksun kaupan postilaatikkoon.

Olipa kaunis sunnuntaiaamu

Sunnuntaiaamu 21.6. oli aurinkoinen ja täysin tyyni. Ari lähti liikkeelle klo 6 ja herätti minut parin tunnin kuluttua ihailemaan upeaa aamua. Kannatti nousta, sillä näimme useita hylkeitä ja pari kotkaa. Hylkeitten määrä on ilmeisesti lisääntynyt näillä vesillä, sillä aiempina vuosina emme ole niitä tällä tavalla nähneet. Aamu ja koko päivä oli tähän mennessä lämpimin ja oli eka kerta, kun ei tarvittu pitkiä kalsareita.

Tuo musta möykky keskellä on hylje

Tyyntä on - ei purjehdita

Sottungassa olimme jo ennen puoltapäivää ja 30 mailia oli taitettu. Ensimmäisenä päätimme lähteä lenkille. Lämpötila yllätti meidät, sillä olisi hyvin tarennut pelkällä lyhythihaisella paidalla ja shortseilla, mutta mehän puimme totuttuun tapaan pitkähihaista juoksupaitaa ja -takkia. No takin sai otettua vyötäisille ja olihan toki mukava välillä tuntea, että oli lämmintä. Tästä päivästä tulikin ensimmäinen päivä, jolloin ei käytetty lämmitintä, ei aamulla eikä illalla.

Sottungasta lähtö - ei ollut ruuhkaa
Maanantaina oli pilvistä, tuulta vain 2 m/s, joten motoroimme kohti Maarianhaminaa. Maarianhaminan Länsisatamaan tullessamme kävimme tankilla ja septillä. Kun Ari oli lähtenyt liikkeelle jo klo 5.40, niin laituriin kiinnittyneinä olimme jälleen jo ennen puoltapäivää ja matkaksi tuli 33 mailia.

Kun tänä kesänä päätimme lähinnä kylmän ja sateisen alkukesän takia, että emme ole varsinaisesti menossa mihinkään, niin samalla otimme tavoitteeksemme lenkkeillä aiempaa kesiä enemmän. Silloin, kun ns. teemme matkaa, niin usein saavumme satamaan illalla ja jatkamme aamulla matkaa, jolloin lenkkeilyt ovat jääneet aika vähiin. Nyt tänä kesänä olemme saapuneet aikaisin satamiin, jolloin on lähdetty lenkille tai sitten Ari on käynyt aamuisin, kun olemme olleet useammankin päivän samassa satamassa. Nytkin Maarianhaminaan saavuttuamme kävimme ennen saunaa sellaisella 8 km kävelylenkillä.

Maanantaina aamupäivällä pesimme pyykkiä ja sitten lähdimme satamamaksuun kuuluvalle ”ilmaiselle” risteilylle Kapellskäriin. Laitoin tuon ilmaisen lainausmerkkeihin, sillä risteilymatka on ilmainen, mutta toki rahaa kului, kun söimme laivalla ja teimme vähän ostoksia. Satamamaksua vastaan saa risteilykupongin sekä Vikingin risteilylle Kapellskäriin että Eckerö Linen risteilylle Eckeröstä Grisslehamniin ja siihen kuuluu linja-automatkakin Maarianhaminasta Eckeröön.

Kaunis ilta - vielä on tilaa
Länsisatamaa - taustalla purjealus Pommern

Tiistai 23.6. meni pyöräillessä. Ahvenanmaa on tunnetusti suosittu pyöräilykohde, jossa merkityt pyöräilyreitit kulkevat hiljaisempia teitä tai pyöräteitä pitkin. Pyöräilimme Kastelholmaan ja takaisin. Näin kesän ensimmäisenä pyörälenkkinä minulle riitti reilu 50 km, mutta Ari kävi illalla vielä lisälenkillä ja hänelle tuli pyöräilyä yhteensä yli 70 km. Päivä vaihtui aamun jälkeen pilvisestä aurinkoiseksi ja sitten taas pilvistyi. Lämpötila oli noin 16 astetta, kunnes illalla mereltä saapui sumupilvi, joka satoi tihkuna alas ja siinä yhteydessä sää kylmeni. Saunan jälkeen kävimme syömässä veneemme vieressä olevassa ÅSS:n (paikallisen pursiseuran) ravintolassa. Minulle on tullut perinteeksi syödä täällä metsästäjänleipä, joka nytkin oli todella hyvä ja runsas kooltaan. Ari otti taimenannoksen ja hyväksi hän sitäkin kehui.

ÅSS:n ravintola veneemme vieressä - ei aiheuttanut minään iltana meteliä.

Tänään keskiviikkona hoitelimme erilaisia pikkuaskareita ja huomenna olisi tarkoitus jatkaa matkaa ehkä Ruotsin puolelle. Nyt illalla Ari aikoo meni katsomaan jalkapallon-ottelun IFK Mariehamn ja SJK Seinäjoelta, kun kerrankin satumme olemaan täällä otteluiltana. Eilen pohdimme jatkaa matkaa jo tänään, mutta eilisen pyöräilyn takia kauppakäynti jäi vähän vajavaiseksi, joten päätimme viipyä vielä yhden päivän. Hyvä niin, sillä tänään on ollut Ahvenanmerellä reipasta lounaistuulta (10-12 m/s, puuskat 14 m/s) eli olisi Ruotsiin mennessä aikamoista vastatuulta. Mukava on ollut satamassa kuunnella vanttien vonkumista.

Sääennusteet ovat tänä kesänä vaihdelleet kovin ja muuttuneet jatkuvasti. Jollekin päivälle on ensin luvattu poutaa, mutta sitten onkin satanut, toiselle päivälle taas on luvattu kovaa sadetta ja sitten aamulla onkin ollut poutaa. Edes yhtä vuorokautta eteenpäin ei ole aina täsmännyt. Tuulien kanssa on ollut vähän samaa.

Vielä ei täällä Maarianhaminassa ole veneiden tungosta, vaikka joka päivä tuntuukin laitureihin tulevan vähän edellisyötä enemmän veneitä. Satamamaksukin on halvemmassa kategoriassa: kaikki venekoot 27 €. Kylkikiinnityksessä on eri hinnat. Heinäkuussa satamamaksut porrastetaan veneen koon mukaan, jolloin 31-40-jalkaisen hinta on 31 €. Toistaiseksi tämän kesän kovin hinta oli Hangossa: 30-40-jalkaisella veneellä 29 € + sähkö 5 €. Täällä sähkö ja sauna kuuluvat hintaan.

Keskiviikkona satamassa oli iso risteilyalus
muiden vakialusten lisäksi.

Harvoin näkee Suomessa köysissä olevia rottaesteitä.

Illalla pienveneet ovat huolellisesti hoidettuina maissa,
mutta muuten veneillä purjehdittiin joka päivä ahkerasti.
Täällä tuntuu vuosi toisenssa jälkeen olevan