torstaina, kesäkuuta 11, 2015

Kesän 2015 alku

Kesän aloitus meni vanhan kaavan mukaan eli helatorstain aikoihin Ari purjehti Suvisussun muutaman työkaverinsa kanssa Saimaalta Kotkaan. Keskiviikkona 13.5. työpäivän jälkeen autoilin heidät Ristiinaan, josta he motoroivat sateessa kovaan (13-17 m/s) vastatuuleen pursiseuramme majalle Korkiaan. Sauna maistui tämän parituntisen matkan jälkeen varmasti hyvältä.

Kylmää helatorstain purjehdusta, mutta iloisella mielellä

Seuraavana päivänä, helatorstaina, heillä oli sitten hyvää purjehdusta 8-11 m/s lounaistuulessa kanavalle, joskin osin sateessa ja päivälämpötilan ollessa vain 7 astetta. Rajalla Nuijamaalla oli passien tarkastus, mutta tulli ei tullut lainkaan paikalle – ilmeisesti tästä tullitarkastuksesta ollaankin luopumassa. Pällissä oli normaali Venäjän passintarkastus. Sulut sujuivat sukkelasti ja tasan 12 tuntia oli kulunut Korkiasta lähdöstä, kun he olivat alasululla Juustilassa kiinnittyneinä sulun yläpuolisessa laiturissa.

Perjantaina klo 7 sulkuun ja sulun alapuolella Venäjän tullitarkastus, joka tarkoitti vain alusilmoituksen ja venetodistuskopion jättämistä, tullikaavaketta ei nyt otettukaan. Viipurin ja Uuraisten jälkeen ollaan Suomenlahdella ja saa purjehtia. Nyt oli kuitenkin tuuli niin heikko, että pientä purjehdusyritystä lukuun ottamatta matka taittui motoroiden Kotkaan, jossa klo 20 olin heitä vastassa.

Normaalisti Kotkassa tapahtuu miehistön vaihto eli kanavamiehistö suuntaa kotiin ja minä astun veneeseen loppumatkaksi, mutta tällä kertaa meillä oli lauantaina ystävämme 50-vuotispäivät Mikkelin suunnalla, joten Suvisussun jätimme viikoksi Kotkaan ja itse matkasimme autolla mökille.

Lauantaina 23.5. matkasimme bussilla Kotkaan. Reipasta (10-13 m/s) tuulta oli jälleen ja kun tuulen suunta oli lounaasta eli olisi ollut meille täysin vastaista, niin emme lähteneet liikkeelle. Sunnuntaiaamuna Ari oli sitten anivarhain liikkeellä (klo 4.50). Tuuli oli edelleen vastaista, mutta nyt voimakkuudeltaan vain 5-9 m/s. Sunnuntain oli ennustettu olevan poutapäivän, mutta sadekuuroja tuli pitkin päivää ja lämpötila oli edelleen vain 12 astetta. Illaksi piti ehtiä perille ja koneella ajaen olimmekin jo klo 15.50 tutussa laiturissa Karhusaaressa (Itä-Helsingissä, aikaisemmin oli Sipoota).

Hyvin suojautuneena kylmää vastaan matkalla kohti Karhusaarta

Karhusaaressa Suvisussu olikin tällä kertaa kolme viikkoa – viikko oli vielä töitä ja sitten olimme puolitoista viikkoa kesäkuun alussa yhdistetyllä työ- ja lomamatkalla Irlannissa. Ei Irlannista tässä sen enempää, mutta täytyy mainita, että paljon oli nähtävää, nimenomaan mahtavaa luontoa ja että vasemmanpuoleisessa liikenteessä autoilu sujui yllättävän helposti.