maanantaina, heinäkuuta 11, 2016

Ahvenanmaalta Hankoon

Perjantaiaamuna 8.7. oli edellisen päivän kova tuuli hellittänyt ja lähdimme kuuden jälkeen Sottungasta liikkeelle. Tuuli oli edelleen luoteesta eli saimme mukavan purjehduskelin kohti itää. Kihdillä tuulta oli 9-10 m/s ja täydellä isolla matka taittui reippaasti. Viimeiset mailit Houtskärin Näsbyyn ajoimme koneella. Perillä olimme jo klo 11.45 ja matkaa tuli 31 mailia.

Päivämme sisälsi kauppakäyntiä, kävelylenkkiä, rantaravintolassa ahvenfileiden syöntiä ja saunomista. Satuimme olemaan paikalla Houtskär-päivien aikana ja illalla oli rannassa leikkimielinen viestinä soudettava kilpailu, jota seurasimme aitiopaikalta veneestämme.

Soutukisa menossa
Näsbyn rantaa

Lauantaina suuntasimme jo perinteiseen tapaamme Jettesaareen työkaverini Tuijan mökille. Vierassatamasta puoli kahdeksan tienoilla lähtiessämme poikkesimme septin tyhjennykseen. Ensin luulimme, ettei siitä tule mitään, kun näimme perinnepurjeveneen seisovan kylkikiinnityksessä septilaiturissa. Päätimme kuitenkin testata ylettyisikö septin letku laiturin päähän asti ja ylettyihän se. Aamu oli tälle kesälle todella harvinainen eli täysin tyyni, joten puksuttelimme 17 mailin matkan koneella. Houtskärin lahden suulla oli aika paljon sinilevää, jota olemme tänä kesänä nähneet aiemmin muutaman kerran: ainakin jo menomatkalla Ingmarsössä ja Visbyyn mennessämme. Perillä olimme noin klo 10.30 - sopivasti pääsimme mukaan heidän aamupalalleen (meille aamupala oli jo toinen). Saaressa oli käymässä myös työkaverini Merja Ilkan kanssa, joten saimme vaihdettua kesäkuulumisia heidänkin kanssaan ennen kuin he iltapäivästä lähtivät kotiin.

Päivä oli mukavan lämmin (yli 20 astetta) ja vilahti nopeasti tuttuun tapaan saunoen ja syöden. Yhdellä hetkellä näimme saaren päällä kiertelevän kolme merikotkaa. Vaikka kotkia on paljon tänä kesänä nähtykin, niin olihan tuo harvinainen näky nähdä noin monta yhdellä kertaa.

Ilta Jettesaaressa

Sunnuntaiaamuna Ari lähti liikkeelle vähän ennen seitsemää ja minä heräsin parin tunnin kuluttua, kun jo lähestyimme Korpoströmiä, jonne matkaa tuli 18 mailia.

Merimerkki ja merimetsot

Kalasääsken pesä
Saaristomaisemaa

Tänä kesänä on pursiseuralaisistamme tavallista useampi suunnannut merelle ja Korpoströmiin matkasimmekin tavataksemme s/y Didixin väkeä. Heidän kanssaan päivä meni mukavasti. s/y Woodpeckerin kanssa reittimme menivät ristiin – he olivat nyt matkalla kohti Ahvenanmaata ja Ruotsia. Illalla oli jalkapallon EM-kisojen loppuottelu, mutta jaksoimme katsoa siitä vain ensimmäisen puoliajan – sitten uni voitti.

s/y Didixin väen kanssa ruokailemassa
Mielenkiintoinen rikaus

Maanantaina 11.7. olimme taas liikkeellä klo 6. Nyt tuuli oli etelän tai kaakon puolelta eli meille vastaista ja ajelimme pilvisessä säässä koneella Hankoon.

Tarkkana oikea väli kapealla väylällä
Ennusteen mukaan sateen piti tulla ennen iltaa, mutta sade tulikin jo alkuiltapäivästä. Viimeiset pari tuntia satoi ja lopuksi tosi kovaa niin, että näkyvyys jo heikkeni. Klo 14.40 olimme Hangon Itämeren portissa ja koneella tuli ajettua 49 mailia. Illaksi sade hellitti ja kävimme kaupungilla kaupassa. Samalla tapasimme mantereen puolen satamassa pursiseuramme s/y Allin väkeä.

Itämeren Portti sateen jälkeen
Itämeren Portissa emme ole olleet useampaan vuoteen ja tällä välillä saunatilat oli uusittu täysin. Vanhassa saunarakennuksessa oli miesten saunaa laajennettu ja naisille oli rakennettu kokonaan uusi saunarakennus, josta oli hyvät näkymät merelle - ainoa huono puoli oli se, että kiukaasta ei tullut kunnon löylyjä, mutta sauna oli kyllä lämmin ja komeat olivat tilat. Joskus aiemmin Itämeren Portti oli aika paljon kalliimpi kuin mantereen puolen satama, mutta ei siinä nykyisin kovin ratkaisevaa hintaeroa ole ja kuten saunassa jotkut naiset totesivat, niin on Itämeren Portissa paremmat suihku- ja saunatilat.