sunnuntaina, heinäkuuta 03, 2016

Visbyn kuulumiset ja Almedalsveckan

Visbyn siluetti tullessamme
Torstaina 30.6. oli viileä aamu, vain 12 astetta, mutta päivällä oli noin 20 astetta, välillä pilvistä, välillä aurinkoista. Vuokrasimme kunnon polkupyörät ja pyöräilimme etelään päin. Etelätuuli oli melkoinen, joten menomatkalla oli välillä tiukkaa puskemista tuulta vasten, mutta takaisin päin tulimme kevyesti. Emme olleet tänä kesänä vielä pyörälenkkejä tehneetkään ja sen kyllä tunsi takamuksessa, kun päivän 50 kilometrin lenkki oli takana. Illalla vietimme aikaa yhdessä Pertin ja Suvin kanssa ruokaillen ja kasvitieteellisessä puutarhassa, mm. kuunnellen hetken puhallinsoitinkonserttia.

Tuo pieni täplä Högklintillä olen minä istumassa
Ari Högklintillä
Visbyn ruusukatu
Ruokailemassa (kuvassa Suvi ja minä)
Perjantaina oli lämmintä heti aamusta ja heikko tuuli. Olimme vuokranneet polkupyörät kahdeksi päiväksi ja pyöräilimme pohjoiseen päin Lummelundin tippukiviluolien luokse. Olemme joskus aiemmin käyneet luolissa ja tällä kertaa tyydyimme vain pitämään siellä pienen tauon ja palasimme takaisin Visbyhyn. Iltapäivällä oli noin 22 astetta ja tuulista, puuskat jopa 16 m/s meillä sisäaltaassa.

Satamaan oli edellisenä iltana tullut toinenkin Jon33, s/y Shamrock, joka oli kiinnittynyt aallonmurtajaan. Jon33:ia on tehty kaiketi 49 kpl, eivätkä kaikki ole enää Suomessa, joten Jonien omistajien joukko on aika pieni. Sen vuoksi yleensä menemme juttusille, kun toisen Jonin näemme. Niin nytkin menimme. Hetken mietimme, tiedämmekö/olemmeko aiemmin tavanneet kyseisen Jonin omistajat ennen kuin koputin heidän veneeseensä. Nopeasti selvisi, että olimme tavanneet, kun aikoinaan teimme tiikkikansiremonttia. Tuolloin kyseisen veneen omistaja oli käynyt katsomassa askarettamme. Muutaman hetken vaihdoimme kuulumisia.

Lauantai 2.7. oli helteinen päivä, 26 astetta. Aamulla laiturilla tuli juttusille mies, joka oli huomannut, että olemme Ristiinasta. Hän oli Ristiinasta kotoisin, mutta on asunut yli 20 vuotta Ruotsissa. Yhteisiä tuttuja kuitenkin keksimme.

Päivän mittaan käyskentelimme katselemassa Almedalsveckanin rakentelua: pystytettiin telttoja, mutta paljon myös rakennettiin puusta ja totesimme, että siistiä työtä tehdään.

Almedalen-puisto

Seurasimme myös useiden isojen veneiden ja mm. Tre Kronor -purjelaivan saapumista satamaan. Suvin ja Pertin kanssa vietimme illalla hetken yhteistä aikaa Suvisussulla. Illan päätteeksi Ari katseli vielä netin kautta jalkapallon EM-kisoja. Meillä ei ole veneessä televisiota, mutta netin kautta on tänä kesänä tullut seurattua yllättävän montaa ottelua, kun ne alkavat sopivasti klo 21. Illalla sää viileni nopeasti ja alkoi sade, joka oli aamulla ohitse.

Tre Kronor lähestyy satamaa

Tänään sunnuntaina aamu alkoi pyykinpesulla ja sitten kiertelimme katsomassa Almedalsveckanin esittelypisteitä. Aiemmin olemme kuvitelleet, että tämä Almedalsveckan on rymyaikaa Visbyssä, mutta ainakin näiden päivien kokemuksemme perusteella voin sanoa, ettei ole. Ihan on rauhallista ja hiljaista satamassa iltaisin. On lapsiperheitä ja aikuista väkeä, ei äänekkäästi juhlivia porukoita. Sen olemme huomanneet, että täällä on monissa veneissä henkilöitä, jotka ovat Almedalsveckanin esittelypisteissä töissä. Esimerkiksi Byxelkrokista yhtä aikaa meidän kanssa lähteneen purjeveneen mies kertoi olevansa Ruotsin pankissa töissä ja on täällä Visbyssä ensimmäistä kertaa Almedalsveckanin aikana. Hän on koko viikon paikalla ja on osan aikaa töissä, mutta ei ilmeisesti tarvitse olla täyspäiväisesti. Aiemmin Almedalsveckan on ollut poliittinen tapahtuma, mutta nykyisin läsnä ovat kaikki yhteiskunnalliset vaikuttajat: mm. energiayhtiöitä, Punainen Risti, Rotari- ja Lions-järjestöt, kirkko, tiedotusvälineet, puolustusvoimat, poliisi, rakennusliikkeet, hyvinvointipalvelualat, vammaisasiaa, koulujärjestelmään ja ympäristökysymyksiin liittyviä tahoja, … . Ohjelmassa on esittelypisteiden lisäksi seminaareja ja puheenvuoroja, jotka kaikki ovat avoinna yleisölle ja maksutonta. On ollut mukava seurata ja nähdä, millainen tapahtuma tämä on.

Almedalsveckanin kojuja
Rakennusfirman esittelypiste
Esittelypisteen koristelut

Ruotsalainen kouluongelma
Kouluongelma: siivottomat vessat -> vessassa ei käydä
"Lintsarit kouluun" - yksityinen firma, jolta koulut ostavat palveluita
Kouluasiaa lisää
Laiva esittelyosastona - ydinjätteen loppukäsittelystä

Tänään sunnuntaina on ollut edellispäiviä viileämpää, vain 19 astetta, mutta poutaa. Tuulikin on ollut hieman heikompaa. Jatkuvasti on tullut veneitä lisää ja monet veneet tuntuvat olevan koko viikon. Satamahenkilökunta on kumiveneellä vastassa satamaan tulevia veneitä ja etsii niille paikkoja vähitellen täyttyvässä satamassa – nyt on jo osa veneistä toisen kyljessä kiinni. Satamahenkilökuntaa on paljon, ja palvelu on hyvää. Huomenna maanantaina meidän on tarkoitus irrottaa köydet ja suunnata takaisin manner-Ruotsiin. Kotimatka alkaa.

Tässä vielä muutamia kuvia Visbyn näkymistä.

Visbyn sisäsatama
Sveitsin lipulla purjehtiva iso (70 jalkaa?) Swan
25-metrisen moottoriveneen parkkeeraminen sisäaltaan
takimmaiseen kolkkaan oli tarkkaa puuhaa - juuri ja juuri taipui
Torinäkymä 1
Tyhjältä näyttää, mutta kyllä ihmisiä oli paljon liikkeellä.