maanantaina, kesäkuuta 25, 2012

Juhannus ja Kalmar

Sandvik aamulla

Juhannusaattoaamuna pe 22.6. minulle tuli herätys ennen kello kuutta, kun Ari oli jälleen valmiina lähtemään liikkeelle ja tuulta oli sen verran, että varmuuden vuoksi ei lähtenyt yksin laiturista muiden veneiden välistä. Sää oli puolipilvinen ja koillistuulta noin 7 m/s. Satama-altaasta ulos päätyämme nostimme pelkän isopurjeen ja minä painuin takaisin nukkumaan. Takatuulessa vene keinui leppoisasti ja aallot liplattelivat kylkeä vasten. Kyllä uni hyvä nukkua. Välillä havahduin sen verran, että totesin Ari ajavan käsin. Vähän ihmettelin, míksei hän aja pilotilla, mutta ajattelin, että ehkä hän muuten vaan nautiskelee ruorin pyörittelystä. Yhdeksän tienoilla heräsin ja totesin, miten väärässä olinkaan, kun kuvittelin tuulen olevan mukavan leppoisaa. Tai olihan se sinänsä, mutta kovempaa kuin luulinkaan. Keskituuli oli 10-12 m/s ja puuskissa 14 m/s, vähän myöhemmin minun ajaessa tuulimittari kävi 15-16 m/s:ssakin. Vene kulki kuitenkin mukavasti ja Kalmariin saavuimme jo klo 10.50. Matkaa tuli 28 mailia.
Olemme viettäneet monta juhannusta Ruotsissa ja tiesimme, että jos aiomme ehtiä näkemään juhannussalon pystytyksen, niin ajoissa täytyy olla. Nytkin lähimmät juhannussalot nousivat jo heti puolen päivän jälkeen. Kävimme siis pikaisesti kaupassa ja kävelimme noin 3 km päähän Stensön juhannusjuhlille. Juhannussalko oli siellä aika pieni, mutta perusteellisesti koristeltu. Salon noustua tanssittiin piiritansseja sen ympärillä ja laulettiin ja leikittin. Illalla pääsimme vielä vierasataman saunaan, joka on ihan kelvollinen ruotsalaiseksi saunaksi ja kiukaallekin saa heittää vettä toisin kuin monessa muussa ruotsalaisessa saunassa. Vierassatamassa oli aika paljon veneitä ja muutama suomalainenkin vene, mutta hiljaista ja rauhallista oli. Kaupunki on juhannuksena aivan kuollut, vain ruokakauppa oli auki alkuiltapäivään asti. Kai kaupunkilaiset ovat suunnanneet maalle, mm. viereiselle Öölannin saarelle, ainakin sillalla oli jatkuva autojono kohti Öölantia.