keskiviikkona, kesäkuuta 20, 2012

Matka jatkuu Nynäshamnista

Keskiviikkoaamuna 20.6. laiturilla kävi jo kuhina Arin herätessä ennen puolta viittä. Kun tiistaina väki oli odotellut tuulen heikkenemistä, niin nyt sitten oltiin liikkeellä anivarhain. Naapuriveneen väkikin oli kertonut lähtevänsä aamulla aikaisin, jonka oletin tarkoittavan ehkä kello kuutta, mutta he olivatkin häipyneet jo ennen meitä. Kun aurinko paistoi ja tuuli oli mukava 4-6 m/s lännestä, niin Arihan lähti taas liikkeelle klo 4.45. Minä kuuntelin punkassa sen verran, että lähtötouhut sujuivat mallikkaasti ja Ari sai purjeet ylös. Sen jälkeen jatkoin makoisia unia, kunnes Landsortin niemen jälkeen tuulen suoja hävisi ja muutama isompi aaltojen keikuttelu herätti minut. Kahdeksan jälkeen tuuli heikkeni niin, että laskimme purjeet ja siirryimme koneajoon. Huomattavaa on, että nyt oli ensimmäinen niin lämmin aamu, ettei tarvinnut pitkiä kalsareita, pipoa eikä käsineitä!

Ennen puolta päivää saimme jälleen purjeet ylös, mutta kun Arkösundin kohdalla lähdimme kohti etelää, niin sitten oli vastatuuli ja koneajon vuoro. Saariston läpi ajellen saavuimme Stora Ålöhön klo 17.20. Päivän taival noin 70 mailia. Rannassa oli mukavan lämmintä ja aika pitkään illalla tarkeni istuskella ulkona.

Stora Ålö on Svenska Kryssarklubbenin paikka, jossa on laituri poijuineen ja lisäksi muutama poiju lahdella. Paikka on suojainen ja sinne on vain pieni poikkema väylältä. Svenska Kryssarklubbenin jäsenenä saa paitsi ilmaisia (tai edullisia) yöpymisiä lähinnä poijuissa myös meidän mielestä hyvän På Kryss -lehden ja vuosittain jonkin satamaoppaankin tai muun kirjan. En muista, oliko millainen liittymismaksu (ei ainakaan kamalan suuri), mutta vuosimaksu on noin 60 euroa. Mielestäni kannattaa olla SXK:n jäsen, jos veneilee paljon Ruotsissa.