lauantaina, heinäkuuta 14, 2012

Hangosta Helsinkiin

La 14.7. olimme aikoneet mennä Elisaareen, mutta toimimattomalla jääkaapilla se ei enää houkutellut, vaan päätimme suunnata suoraan Helsinkiin. Aamulla olimme liikkeellä klo 7.10 ja jälleen pääsimme purjehtimaan vauhdikkaasti, tällä kertaa 5-8 m/s sivutuulta lounaasta. Porkkalanselän alussa tuuli hiipui ja koneilimme pari tuntia. Porkkalanselällä hämmästelimme veden lämpötilaa, pääasiassa se oli reilut 14 astetta, mutta useampaan otteeseen oli kohtia, joissa lämpötila oli vain 7-8 astetta, mielenkiintoisia tuollaiset kylmät purskahdukset. Aika pian Porkkalanselän ylitettyämme tuuli kääntyi kaakkoon ja nopeasti voimistui niin, että saimme taas hyvää kyytiä purjeilla (nopeutta reilusti yli 6 solmua). Vähän ennen Helsinkiä tuuli oli kääntynyt lisää itään eli meille vastaisemmaksi ja samalla myös heikentyi, joten viimeiset mailit ajelimme taas moottorin voimalla. Helsingin Katajanokalla olimme klo 20.15 ja lokin näyttämä matka oli 60 mailia.

Minkähän nimisiä ovat nuo vastaantulleen purjealuksen kaikki purjeet?
Pikaisesti laitoimme veneen kiinni, maksoimme satamamaksun ja syöksyimme suihkuun ja saunaan, jotka olivat täälläkin auki vain 21 asti. Olin tosin soittanut etukäteen ja kysynyt suihkun aukioloa, jolloin satamatyttö oli luvannut päästää meidät avaimella suihkuun vielä klo 21 jälkeenkin, mutta sauna ei olisi enää silloin lämmin. Satamassa oli yllättävän vähän veneitä. Liekö satamamaksu korkea (meiltä poijupaikalla 32 euroa) vai mikä lie syynä. Meistä Katajanokan sijainti on kuitenkin mainio ja vaikka olemme kaupungin keskustassa, niin se on kuitenkin rauhallinen.

Olimme päivällä syöneet vain keittoa ja leipää, kun emme arvanneet enää käyttää lämmenneen jääkaappimme antimia ja nyt oli aikamoinen nälkä. Olisi meillä toki säilyke- / kuivaruokia ollut muutamaksi päiväksi, mutta kun olemme niin tottuneet laittamaan ihan ”oikeita” ruokia, niin oli vähän orpo olo. Saunan jälkeen lähdimme sitten etsimään iltapalaksi pitsaa ja löysimme Hostelin ravintolan, jossa oli vielä keittiö auki ja söimme maukkaat pitsat.