keskiviikkona, heinäkuuta 18, 2012

Helsingistä Santioon

Mukavaa purjehdusta Merjan ja Ilkan kanssa
Tiistai 17.7. valkeni aurinkoisena ja oli aika jatkaa matkaa kohti Saimaata. Työkaverini Merja saapui Ilkan kanssa veneelle päivämatkalle Porvooseen, josta he pääsivät bussilla takaisin. Hevossalmen sillalle ehdimme klo 10 aukaisuun ja Villingin jälkeen saimme purjeet ylös. Myötätuulta oli noin 7 m/s ja mukavaa purjehdusta saimme Sköldvikin edustalle, jossa tuli sadekuuro. Porvooseen päästyämme söimme aamulla Kauppatorilta ostettua savukalaa ja perunoita. Merjan ja Ilkan lähdettyä kotimatkalle, jatkoimme vielä matkaa tuttuun ja huippusuojaiseen Bockhamnin lahukkaan (Byön saaressa). Ennen Suninsalmea tuuli voimistui ollen 9-10 m/s. Bockhamnissa oli jonkin verran veneitä niin laiturissa, kelluvissa poijuissa kuin ankkurissakin. Meille löytyi tilaa laiturista. Perillä olimme noin klo 21.45 ja matkaa oli tullut 43 mailia.

Bockhamnin laituri ja veneiden kiinnitysköydet
Keskiviikkona 18.7. olimme liikkeellä klo 6.50. Alkumatka meni koneajona, sitten purjehdimme pari tuntia, kunnes tuuli heikkeni niin, että koneella taas ajelimme. Klo 13 pysähdyimme Kotkassa Sapokassa tankkaamaan sekä dieseliä että vettä ja tyhjensimme septin. Sitten matka jatkui kohti Santiota, jossa olimme klo 17.30 ja matkaa tuli 55 mailia lokimme mukaan. Päivä ei ollut lämmin, välillä sateli vähän vettä ja iltaa kohti tuuli voimistui. Santiossa Suomen rajaviranomaiset kävivät katsomassa paperit. Muuten Saimaan kanavalle menoa varten ei enää tänä kesänä tarvinnut mitään ilmoituksia.