tiistaina, heinäkuuta 03, 2012

Tejnistä Hasleen

Tiistaiaamuna 3.7. lautan tarkastaja soitti heti klo 9 ja kertoi hinnan. Ari hyväksyi sen. Lautan tarkastaja lupasi tuoda lautan takaisin veneelle klo 10 ja täsmällisesti hän tulikin. Maksusta hän totesi, että voimme käydä maksamassa joko samana tai seuraavana päivänä. Tässä välissä olimme ehtineet aloittaa pyykinpesun ja sopivassa välissä kävelimme taas huoltofirmaan. Silloin ilmeni, ettei heillä ollut korttilaitetta (kun se tulisi niin kalliiksi) ja meillä ei tietenkään niin paljoa käteistä. Ari oli kyllä aamulla tehnyt aamulenkin lähikaupunkiin Allingeniin, mutta ei ollut nostanut kovin paljon rahaa. Mutta ei hätiä, heille ei ollut mikään ongelma lähteä käyttämään Aria Allingenissa, noin 4-5 km päässä. Näin Ari nosti rahaa ja saimme maksettua. Totesimme, että kyllä oli hyvää palvelua ja kaikki hoitui mutkattomasti ja nopeasti.

Pyykit saimme pestyä ja puolen päivän aikaan olimme valmiit lähtemään. Tuuli oli kaakosta vaihdellen 2-7 m/s. Suuntasimme takaisin saaren pohjoiskärkeen ja sieltä länsipuolelle Hasleen. Aluksi aallokko oli aika isoa, mutta saaren toisella puolella leppeän keinuttelevaa. Ilmeisesti joidenkin mielestä keli oli kova, sillä sekä edellisenä päivänä Tejnissä että nyt heti Hasleen tultuamme meiltä kyseltiin kelistä ja joku veneilijä Haslessa kertoi, ettei ollut lähtenyt merelle, kun oli niin kova aallokko. Päivän matka oli vain 12 mailia, mutta aikaa kului 3 tuntia, kun purjehdimme vain pelkällä keulapurjeella ja matkalla kävimme katsomassa Hammerhavnin sataman. Ilta oli jälleen lämmin, kun aamun sade-/sumupilvi haihtui päivän mittaan.