Elisaaressa ollessamme Ari huomasi, että VHF:ssä on
jotakin vikaa, kun siitä on kuulunut kovin vähän mitään lähetyksiä. Asiaa
tutkailtuaan hän tuli siihen tulokseen, että splitteri, joka jakaa maston
huipulla olevan antennin signaalin VHF:lle, AIS:lle ja radiolle, on mennyt rikki. Ari
kyseli uutta Hangon auto ja venetalo -liikkeestä, mutta siellä sitä ei ollut. He antoivat
kuitenkin vinkin soittaa Helsinkiin Nurmiselle, josta uusi splitteri löytyi ja
josta he lupasivat lähettää sen kyseiseen Hangon venetarvikeliikkeeseen seuraavaksi päiväksi. Seuraavan
päivän tavoitteena oli siis Hanko.
Suomen läpi menneen kesämyrskypäivän jälkeen perjantaiaamuna
9.6. oli Elisaaresta lähtiessämme kevyttä tuulta lännen suunnalta, joka tosin voimistui ollen ennen
Hankoa jo 10 m/s. Arin aikaisen lähdön ansiosta olimme jo puolen päivän aikaan
Hangossa ja 35 mailia oli taivalta taitettu koneella vastatuuleen ajaen.
Syötyämme ja ruokalevon jälkeen lähdimme kävellen parin kilometrin päähän
Hangon auto- ja venetalo -liikkeeseen, johon splitteri oli saapunut. Liikkeessä
Ari huomasi vielä kysyä sopivaa liitintä, jota heillä ei kuitenkaan ollut,
mutta ei hätää: Myyjä (luultavasti omistaja) soitti johonkin toiseen
liikkeeseen – liike oli menossa muutaman minuutin päästä kiinni – me emme kävellen
olisi ehtineet – mies nappasi splitterin mukaansa, säntäsi autolleen ja kävi
hakemassa sopivan liittimen. Kyllä oli hyvää palvelua!
Sää oli muuten aurinkoinen, mutta liikkeestä pois
lähdettyämme satoi hetkisen rakeita. Meriveden lämpötila oli myös laskenut: vielä
Helsingissä oli yli 14 astetta, nyt Hangossa alle 10 astetta. Seuraavana aamuna
ulkolämpötila oli vain 5 astetta.
Lauantaina 10.6. Arin käytyä lenkillä lähdimme liikkeelle
”vasta” klo 9. Tuuli oli pohjoisesta vähän koilliseen ja voimakkuudeltaan 5-6
m/s. Heti satamasta ulos päästyämme nostimme purjeet. Aamupala oli tapamme
mukaan tarkoitus syödä vasta liikkeellä ollessa. Tällä kertaa se venähtikin
hieman pitkäksi, sillä Hangon läntisen selän väylällä tuuli oli sen verran
vastainen, että täytyi koko ajan ajaa (siis purjehtia) tosi tarkasti ja säätää
jatkuvasti purjeita. Jouduimmepa tekemään kapealla väylällä pari halssin
vaihtoakin, kun ei ihan noussut tuuleen. Tässä kohdassa totesimme, että näitä
tilanteitako varten monet tekevät purjehtimaan lähtiessään voileipiä valmiiksi
– me emme ehtineet muuta kuin käydä häthätää nappaamassa leipäviipaleen ja
sille juustosiivun päälle, kun taas piti olla säätämässä purjeita.
Luonnollisesti tällä kertaa emme ajaneet autopilotilla, vaan minä ajoin
käsin ja Ari sääti purjeita. Kun Hangon läntisen selän kapeahko väylä oli hoideltu,
niin sen jälkeen kulkusuuntammekin muuttui ja kokonaisuutena tuli hyvä
purjehduspäivä aina Örön sataman suulle asti. Örössä olimme klo 13.30. Ehdimme
nauttia parin tunnin kävelylenkistä ja sen päälle uudesta komeasta saunasta.
Örön ketomaisemaa |
Örön luonnontilaista metsää |
Örön länsirannalla rantakaali |
Pitkä ikävä -niminen kivinen tie Örössä |
Öröstä nämäkin |
Örön totesimme jo vuosi sitten sen verran mukavaksi
paikaksi, että nytkin päätimme viettää siellä vielä seuraavankin päivän. Viime
vuonna Örö vasta avautui veneilijöille, mutta heti ensimmäisenä vuonna siellä
kävi noin 4000 venekuntaa. Sunnuntaina oli aurinkoista. Vaikka aamun lämpötila oli
vain 7 astetta, niin päivän mittaan aurinko lämmitti ja suojan puolella oli jo ihan
mukavan lämmintä.
Keväällä ja kesän alussa meiltä aina kysytään, mihin aiomme
mennä. Viime vuosina suunnitelmamme on ollut hyvin epämääräinen: katsotaan
kesän alussa, millaista keliä, tuulia, sateita vai poutaa, lämpötilaa on ja mennään
sen mukaan, mikä mukavalta tuntuu. Useamman päivän ajan on lähtömme jälkeen
ollut ja luvassa on edelleen reipasta pohjoisen puoleista tuulta. Olisi siis
ollut kulkutuulia kohti etelää, mutta on ollut sen verran kylmää, ettei ole
ollut mitään intoa lähteä avomerelle tekemään pitkää taivalta. Tässä vaiheessa
meille oli siis jo selvinnyt, ettemme ole aikeissa lähteä vauhdilla ja kauas,
vaan pikkuhiljaa etenemme johonkin.
Nautittuamme Örön sunnuntaipäivästä olimme maanantaiaamuna
valmiit jatkamaan matkaa länttä kohti. Alkajaisiksi tuuli oli pohjoisen
puolelta 6-8 m/s ja etenimme mukavasti purjein kunnes muutaman tunnin kuluttua tuuli
heikkeni ja kääntyi länteen, jolloin laskimme purjeet. Pari tunnin koneajon
jälkeen kulkusuuntamme vaihtui Utön pohjoispuolella luoteeseen ja nostimme
jälleen purjeet. Tuulikin oli kääntynyt etelän puolelle. Pari tuntia etenimme leppoisassa
tuulessa, kunnes tuuli kääntyi jälleen vastaisemmaksi (oma kulkusuuntamme oli
edelleen luoteeseen) ja voimistui ollen nyt 8-9 m/s. Noin 11 tuntia ja 65
mailia oli takana, kun saavuimme Sottungaan klo 16.45. Meidän lisäksemme siellä
oli vain yksi toinen purjevene eli ei ole vielä ruuhkaa näillä vesillä. Nyt maihin saavuttuamme
huomasimme ilman jälleen lämmenneen, olisikohan ollut peräti 18 astetta.
Tänään tiistaina 14.6. osa matkaa meni purjein, osa koneella
vastatuuleen ajaen. Matkalla näimme ainakin kolme kotkaa. Tuuli oli lounaasta
ja voimakkuudeltaan mukavaa 5-7 m/s.
Matkalla Maarianhaminaan - rantamaisemaa Degerbyn kohdalla |
Silokallioita Maarianhaminan edustalla |
Vähän puolen päivän jälkeen saavuimme
tänne Maarianhaminan Länsisatamaan. Kävimme ÅSS:n rantaravintolassa syömässä minulle
jo perinteeksi muodostuneen maittavan metsästäjänleivän, joka on ihan kunnon
kokoinen lounasannos. Kaupassa käynnin jälkeen kirjoittelin tätä blogia ja sen
jälkeen ehdimme tehdä puolentoistatunnin kävelylenkin, jonka päälle oli mukava
päästä jälleen saunaan.
Ilta Länsisatamassa - Pommern kera peilikuvansa |
Olemme täällä ainakin huomisen päivän ja sen jälkeen suuntaamme
Ruotsiin. Nyt näyttää pikku hiljaa sääkin lämpenevän. Tuulet ovat kyllä
edelleen vaihtelevia eli ei ole mitään vakiokeliä tulollaan, mutta etenemme sen
mukaan, mikä hyvältä tuntuu. Kokonaisuutena meillä on ollut tänä kesänä harvinaisen paljon hyviä purjehdustuulia tällä Helsingin ja Maarianhaminan välillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti