|
Nävekvarn taakse jää |
Juhannuspäivän aamuna 25.6. heti klo 6 jälkeen lähdimme
liikkeelle Nävekvarnista rannikkoa ja saaristoa pitkin kohti etelää. Heti
aamusta oli shortsikeli, tosin pitkähihaista tarvitsi aluksi. Kaiketi oli
ensimmäinen tyyni aamu tämän kesän reissullamme. Aluksi aurinko paistoi, mutta
välillä oli vähän aikaa utua.
|
Merimetsoja luoto täynnä, utua ilmassa |
|
Tyyni aamu |
Aamupäivän aikana heikko vastainen tuuli virisi.
Tarkoituksemme oli ajella rantaväylää pitkin Västervikin seutuville ja yöpyä
siellä. Iltapäivästä tuuli oli kaakon/idän puolelta 3-4 m/s, aurinko
paistoi ja lämpötila oli noin 25 astetta.
|
Väylän varren näkymiä. Viehättävää ja ... |
|
... ja ei ihan niin viehättävää (merimetsojen saari) |
|
Saaristoidylliä |
Tässä vaiheessa ajatuksemme
muuttuivat: emme malttaneet olla käyttämättä hyvää tuulta hyväksemme ja
päätimme jatkaa yön ylitse kohti etelää. Klo 15.30 nostimme purjeet ja
suuntasimme Västervikin pohjoispuolella Store Kläppanin -majakan kohdalta ulos avomerelle.
Etenimme mukavasti noin 4 solmua, välillä tuuli hiipui ja klo 21 nopeus meni
alle 2 solmun, jolloin käynnistimme koneen ja alkoi Arin nukkuvuoro. Reilun
puolen tunnin kuluttua tuuli virisi uudelleen koillisen puolelta ja siirryin
etenemään taas purjeilla. Nyt edettiin 2-5 solmua.
|
Kalmarsundissa auringonlasku |
Puolenyön aikaan oli vahdin vaihto. Tuolloin olin katsonut
sade- ja ukkostutkista, että sadetta ja ukkosta on etelämpänä, mutta sen kulkureitistä
en ollut varma eli että tuleeko päälle. Menin nukkumaan, mutta pienen hetken
kuluttua Ari tuli vaihtamaan sadekamppeita, jolloin totesimme, että tehdään
reivi, kun ukkonen on tulossa kohti. Voimakkain ukkonen ei tullut päälle, vaan
meni mantereen kautta pohjoiseen, mutta salamointia oli aika laajalla
rintamalla. Hetken aikaa saimme kovaa sadetta ja tuuli voimistui, muttei kovin
kovaksi (noin 10 m/s). Pilvien seurauksena yö oli pimeä. Tämä sade-, tuuli-,
ukkoshässäkkä kesti noin tunnin, minkä jälkeen pääsin nukkumaan pariksi
tunniksi.
Klo 3 vahdin vaihdon aikaan päivä alkoi jo vähitellen
valkenemaan (minä siis nousin ylös ja Ari meni nukkumaan). Etenimme koko
loppuyön reivi päällä 2-5 solmua, sillä meillä ei ollut mihinkään kiirettä,
vaan vähän hitaammalla etenemisellä olisimme Kalmarissa sopivasti aamulla. Yö
oli lämmin - alimmillaan havaitsemani lämpötila oli 17 astetta ja veden
lämpötila oli jo yli 20 astetta.
Klo 5 jälkeen Ari heräsi etuajassa ja minä pääsin taas
nukkumaan ja nukuinkin melkein Kalmariin asti. Vähän ennen Kalmaria tuuli
kääntyi vastaiseksi ja oli vain 2-3 m/s, jolloin loppumatka meni koneella
ajaen. Vähän jälkeen klo 8 olimme Kalmarissa polttoainelaiturissa odottamassa
huoltoaseman aukeamista klo 9. Tankattuamme menimme vierassatamaan, jossa oli
hyvin paikkoja. Leppoisasti tuli 132 mailia noin 26 tuntiin. Ainoastaan se yön
ukkonen olisi voinut olla pois - minä en niin välitä olla avomerellä
ukonilmassa.
|
Öölannin silta, Kalmar lähestyy |
|
Kalmarissa on nykyään tällaisia poijuja - ei tarvitse kurkotella |
Päivä Kalmarissa oli helteinen. Viivyimme vielä seuraavankin
päivän, mm. käyden vähän kaupoilla ostoksilla. Tämän etelämmäksi emme tänä
kesänä aikoneet edetä, sillä luvassa oli vaan etelätuulia eli meille
vastatuulia.
Tiistaina 28.6. lähdimme liikkeelle jo klo 5.30. Minä toki
menin taas nukkumaan satamasta ulos päästyämme ja saatuamme purjeet ylös. Suuntamme
oli kohti Öölannin pohjoisosan Byxelkrokia. Aluksi tuulta oli etelän puolelta
5-6 m/s ja matka eteni mukavasti monta tuntia. Sitten tuuli hiipui ja ajoimme
tunnin verran koneella, kunnes tuulen uudelleen voimistuessa saimme jälleen
purjeet ylös. Etenimme 4-5 solmua eli oli leppoisaa purjehdusta, kunnes
Byxelkrokin edustalla laskimme purjeet. Perillä olimme klo 15.30 ja päivämatkaksi
tuli 43 mailia.
|
Byxelkrok on aito kalasatama, josta lähtee kalastusaluksia merelle |
Byxelkrokin satama-alue on kehittynyt siitä, kun viimeksi
olemme siellä käyneet. Rannassa oli monia erilaisia myyntikojuja ja
ravintoloita sekä kalamyymälä. Rantaravintolassa söimmekin maittavat
silakkapihvit. Illalla teimme puolentoista tunnin kävelyn pohjoispuolen Neptuni
Åkrarille, jossa on ollut viikinkien hautoja.
|
Rantavalli ja rantatasanne |
|
Neptuni Åkrarilla kiviä riitti |
Seuraavana aamuna klo 5 emme olleet ainoa liikkeelle
lähtijä, vaan eräs ruotsalainen purjevene oli lähdössä yhtä aikaa ja suuntamme
oli sama eli kohti Visbyä. Oli kaunis aurinkoinen aamu. Tuulta oli 3-4 m/s
pohjois-luoteesta. Öölannin pohjoiskärjen jälkeen nostimme purjeet (huom.
minäkin olin vielä tässä vaiheessa ylhäällä), mutta nopeasti tuuli heikkeni
niin, että koneajoksi meni lähes koko matka.
|
Öölannin pohjoiskärjen majakka |
Noin klo 13 olimme Visbyssä ja
saimme paikan sisäaltaasta. Emme olleet muistaneet tai edes ajatelleet, että
seuraava viikko on Almedalsveckan, jolloin monet ruotsalaiset tulevat hyvissä
ajoin satamaan varatakseen hyvän paikan. Esimerkiksi meidän viereinen vene oli
tullut ennen meitä ja aikoi olla puolitoista viikkoa eli koko Almedalsveckanin.
Muutamia paikkoja oli vielä tässä vaiheessa sisäaltaassa jäljellä ja lisäksi
oli useita etukäteen varattuja paikkoja, joissa olisi voinut olla esimerkiksi 3
vuorokautta, mutta sitten olisi pitänyt lähteä pois. Aallonmurtajan pojuissa
oli tässä vaiheessa vain muutamia veneitä. Illalla saapui yllättäen RiPS:n
pursiseuralaisia muitakin, s/y Humma (Pertti ja Suvi). He eivät enää saaneet
paikkaa sisäaltaasta vaan menivät Fiskhamniin.
|
Visbyn sisin satama-allas |
Visbystä ja Almedalsveckanista kirjoittelen tuonnempana
erikseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti