lauantaina, heinäkuuta 01, 2017

Paluumatka alkaa

Tiistaina 27.6. sääennusteita tutkittuamme aloitimme paluumatkan eli emme siis jatkaneet enää Karlskronasta pidemmälle. Päivän matkana oli vain 14 mailin siirtymä niemen toiselle puolelle Sandhamniin, jonne halusimme mennä, koska emme ole siellä aiemmin käyneet. Tuulta oli vielä 6-10 m/s ja oli kylmä, vaikka aurinko paistoikin. Karlskronasta itään päin lähtiessä on kaksi vaihtoehtoista reittiä, joko Utlänganin saaren pohjois- tai eteläpuolitse. Me kuljemme pohjoispuolitse, sillä mahdumme väylällä olevan 18 metrin sillan alitse. Väylällä on pari kohtaa, joissa on syytä pysyä väylällä, sillä väylän vieressä on vettä alle 2 metriä. Saapuessamme Sandhamniin klo 11 tienoilla siellä oli vain kaksi vierasvenettä, mutta iltaan mennessä veneitä tuli koko ajan lisää. Kiinnittyminen tapahtui kylkikiinnityksenä ja illalla oli veneitä jo rinnakkainkin.

Sandhamnissa veneet kylkikiinnityksessä
Pysyypä pystyssä -
seisoo vain kahdella kölillään, ei mitään tuentaa.
Sandhamn on myös kalasatama. Ainakin yksi kalastusalus saapui mereltä ja satamassa oli muutama kalastusalus, joten ilmeisesti vielä toimintaakin on. Sandhamnissa on vapaasti lainattavia polkupyöriä, mutta tuulta oli sen verran, ettemme viitsineet lähteä pyöräilemään. Sen sijaan kävimme kävellen reilun kilometrin päässä niemen toisella puolella olevassa vierassatamassa Torhamnissa, jossa olemme joskus pitäneet tuulta. Tällä kertaa lounaistuulella sinne sisäänajo näytti aika huimalta, kun aallokko oli aikamoista, vaikka sen edustalla ei kovin pitkää avointa selkää olekaan. Torhamnissa on ainakin kauppa, pari kahvilaa, pizzeria ja kirkko. Sandhamnissa ei ole juuri muuta kuin normaalit vierassatamapalvelut (vessat, suihkut, pyykkikone) ja ravintola, jossa kävimme syömässä. Ruoka oli hyvää.

Tuosta loiston vierestä pienestä raosta on sisääntulo Torhamniin

Sääennusteiden perusteella torstaista alkaen oli tulossa kovaa tuulta ja sadetta useammaksi päiväksi, joten sen vuoksi oli mietittävä, mikä on seuraava hyvä satama. Kalmariin päädyttiin, sillä siellä on kaupat lähellä ja muutenkin se on hyvä paikka olla useampikin päivä.

Aamu Sandhamnissa

Sandhamnin vierassatamassa on myös rantamökkejä
ja matkailuautoille paikkoja

Sandhamn taakse jää

Kun Ari keskiviikkona starttasi koneen klo 5, niin oli täysin tyyntä ja aamun lämpötila oli vain 6 astetta. Veden lämpötila oli alimmillaan 10,2 astetta, vaikka muuten se on vaihdellut 14-18 asteen välillä. Jossakin vaiheessa aamupäivän aikana tuuli virisi kaakon puolelta sen verran, että pääsimme purjehtimaan.

Lähdön jälkeen tyynellä merellä

Matkalla oli välillä sumuakin

Kalmarissa olimme jo vähän jälkeen klo 12 ja päivämatkaksi tuli 40 mailia (jälleen oli myötävirtaa eli oikeasti matka oli vähän enemmän). Ennusteiden mukaan tulossa oleva kova tuuli on pohjoisen puolelta, joten sen mukaan valitsimme paikan satamassa eli keula mahdollisimman hyvin kohti pohjoista ja altaan pohjoislaidalle rakennuksen suojaan. Vieressä oli suomalainen vene, jonka väen kanssa oli mukava rupatella.

Hyvä suojainen paikka löytyi Kalmarin satamassa

Satamaan tultuamme sää oli lämmennyt niin, että hyvin tarkeni istua ulkona sortseissa ja lyhythihaisessa. Aurinko oli niin polttavan tuntuista, että lopulta piti jo mennä sisälle suojaan. Sisällä veneessäkin lämpötila oli 26 astetta.

Torstaiaamu oli vielä poutaa, mutta sitten alkoi sade ja sitä kestikin lähes taukoamatta puolitoista vuorokautta. Tuuli kääntyi sinne pohjoisen puolelle ja sitä oli vieressä olevan Öölannin sillan mittauspisteen mukaan 14-15 m/s ja puuskissa 19-20 m/s. Huolimatta sateisesta säästä ei kuitenkaan ollut kovin kylmää, 16-17 astetta. Perjantaina satoi käytännössä koko ajan, välillä kovempaa, välillä heikommin. Ari kävi lenkillä ja välillä pistäydyttiin vieressä olevassa kaupassa, mutta muuten päivä meni veneessä lähinnä lukien. Tuulta oli edelleen lähes edellisen päivän tapaan. Jokin yksittäinen vene lähti tai tuli, mutta pääosin veneet pysyivät satamassa.

Sateista ja harmaata
Ensimmäisen kerran näemme Itämerellä islantilaisen veneen

Illalla suihkussa käydessämme ei ollut sen enempää naisten kuin miestenkään suihkutiloissa ketään muita. Suihkutilojen välissä on sauna, johon on kulku molemmista suihkutiloista. Saimme siis saunoa pitkästä aikaa yhdessä kaikessa rauhassa. Saunasta sai ihan ok-löylyt. Joskus joissakin ruotsalaisissa saunoissa on ollut kielto heittää vettä kiukaalle, kun siellä on ollut pelkät vastukset ilman kiviä. Täällä on tehty vast’ikään myös satama-altaan toiselle puolelle suihkutilat (ei ole saunaa) ja keittiötilat ovat valmistumassa.

Aiemmin olen kertoillut ilmaisista pesukoneista ja Maarianhaminan 8 euron pesu+kuivaus-hinnasta. Täällä Kalmarissa pesukone on 10 kruunua eli reilun euron ja kuivaus samoin 10 kruunua eli ei kovinkaan kallista, joten taas pestiin pyykit. Vaatetta meillä on kyllä mukana niin paljon, että selviäisimme monta viikkoa ilman pyykkien pesua, mutta kun on tällaisia satamapäiviä ja edulliset koneet, niin ainahan on mukava saada pyykit hoidettua.

Tänään lauantaina 1. heinäkuuta olemme vielä täällä Kalmarissa. Tuuli on edelleen pohjoisen puolelta eli olisi meille vastaista ja ihan riittävän kovaa, vaikka ennusteiden mukaan tänään piti jo helpottaa. Reilu 10 m/s vastatuuli ja puuskat päälle sekä 1-1,5 solmun vastavirta ei olisi mitään mukavaa, joten odotamme huomiseen. (Viimeiset havainnot kertovat nyt puolen päivän jälkeen 15 m/s tuulta ja puuskat 19 m/s eli eipä tuo ole mihinkään hellittänyt.) Tänään aamu oli poutainen, välillä on satanut, mutta illaksi pitäisi poutaantua ja huomenna pitäisi auringonkin paistaa. Tämän päivän lämpötila on 15 asteen tuntumassa, mutta huomenna pitäisi olla jo 20 astetta.

Kun Kalmasrista lähdemme, niin tuonne on suunta.
Nyt ei näytä houkuttelevalta.

Sadetutkaa ja tuuliennusteita seuraillessamme olemme olleet tyytyväisiä, ettemme lähteneet Karlskronasta enää Saksan, Tanskan tai Puolan suuntaan. Siellä on näinä päivinä satanut ja ukkostanut todella kovaa. Samoin tuulet ovat olleet Ruotsin eteläpuolella vielä näitä meidän kokemiamme kovempia. Matka jatkuu siis pikku hiljaa pohjoiseen ja Suomea kohti ilmeisesti Ahvenanmaan kautta.