perjantaina, heinäkuuta 07, 2017

Västervikistä Bullandöhön

Keskiviikkona 5.7. oli Västervikistä lähtö jo klo 5.20. Minäkin nousin ylös, kun kävimme polttoainetankkauksen kautta. Sen jälkeen menin takaisin nukkumaan. Alku oli koneajoa heikkoon vastatuuleen, sitten jossakin vaiheessa tuuli kääntyi myötäiseksi ja nostimme purjeet ylös. Tuuli oli edellisiin päiviin verrattuna heikompaa eikä enää puuskaista. Aurinko paistoi. Sitten tuuli taas hiipui ja matkan teko vaihtui koneajoksi. Auringonpaiste oli vaihtunut pilvisyyteen ja netin sadetutkasta näimme, että sade on lähestymässä. Se saattaa mennä eteläpuolelta ohitse tai sitten tulee kohdalle. Pohdimme, menemmekö Arkösundiin vai jatkammeko eteenpäin. Päätimme jatkaa eteenpäin. Taas tuuli virisi ja pohdimme purjeiden nostoa, mutta emme nostaneet. Vähän ajan päästä olimme todella tyytyväisiä, ettemme olleet ehtineet nostaa purjeita, sillä sade tuli päälle ja samalla tuuli nousi aivan hetkessä yli 16 m/s. Siinäpä olisi ollut temppuilemista, jos olisi ollut täydet purjeet ylhäällä. Sade oli todella kovaa ja tuuli kallisteli venettä ilman purjeitakin, vesiryöppyjä lensi päällemme aaltojen sortuessa veneen kylkeen. Tätä kesti noin puolitoista tuntia. Vähän ennen Oxelösundia sade taukosi, tuuli heikkeni ja aurinkokin paistoi. Ennen sadetta oli ollut polttavan kuuma auringonpaiste mutta sateessa lämpötila putosi 13 asteeseen. Oxelösundissa olimme noin klo 17 ja takana oli 67 mailia. Lämpötila oli taas noussut 20 asteeseen. Vielä illalla tuli muutama sadekuuro, mutta ei enää samanlaista kaatosadetta.

Oxelösund - Arin aamulenkkimaisemia
Yksi monista Ruotsin rannikon museoiduista tykistön patteristoista
Oxelösundin marinassa veneilijöiden varastokojuja
Oxelösundin marinassa oli oma paikkansa ylösnostetun veneen pohjan pesulle
Tuo keltapunainen möhkäle on kummallisen näköinen laiva

Torstaiaamu oli kylmä, vain 8 astetta Arin lähtiessä lenkille. Puoli yhdeksän maissa olimme liikkeellä. Aurinko paistoi ja vähitellen päivä lämpeni. Tuulen suhteen päivä oli vaihteleva. Alku oli pohjoisen puoleista tuulta 2-5 m/s ja meille vastaista. Sitten tuuli kääntyi luoteeseen ja nostimme purjeet. Voimakkuus vaihteli 2-8 m/s. Välillä tuuli hiipui ja ajoimme hetken koneella, kunnes virisi merituuli lounaasta ja pääsimme jälleen purjehtimaan. Matkan aikana seurasimme kotkan liitelyä ja väylä mutkitteli saarten välissä, joten saimme ihailla läheltä erilaisia maisemia.

Kotkan liitelyä
Saaristomaisemaa
Vihreä lateraaliviitta ja sen koristus
Eiköhän tuon vedenalaisen kiven jokainen huomaa
Landsortin jälkeen Nynäshamnia lähestyessämme merituuli voimistui ja oli jo 8 m/s, kunnes se ykskaks heikkeni ollen alle 2 m/s ja laskimme purjeet. Juuri kun olimme saaneet purjeet alas, alkoikin pohjoistuuli, joka hetkessä voimistui 8 m/s. Siis täysmyötäinen vaihtui hetkessä täysvastaiseksi. Nynäshamnissa olimme noin klo 15.30 ja päivän matkaksi tuli 36 mailia.

Poijuun kiinnitys voi olla poijuhaalla tai tiukalla "solmulla",
kumpikohan on helpompi aamulla irrottaa...
Melkein heti, kun olimme kiinnittyneet, kuului koputus veneen keulasta ja siellä olivat Kalmarissa vieressämme olleet s/y Casa Mattan väki. Näin sitä matkaveneilijät monesti kohtaavat muutaman päivän välein. Kuulumiset vaihdettuamme lähdimme kauppareissulle. Maissa oli lämmintä, reilusti yli 20 astetta.

Paikkamme ravintoloiden edessä
Olimme kiinnittyneet ihan ravintoloiden eteen. Illalla rannassa soi musiikki. Siellä oli eri esiintyjiä. Onneksi ei soinut kamalan kovalla, mutta kuitenkin sen verran kovaa, että veneen sisälle kuului mainiosti. Klo 22 musa loppui, mutta vielä jonkin aikaa kuului rannasta ihmisten ääniä. Yleensä Nynäshamnin vierassatama vaimenee illan tullen, mutta tällä kertaa äänet jatkuivat tavallista pidempään. Olisi ehkä sittenkin pitänyt mennä vähän kauemmaksi rantaravintoloista, vaikka kyllä se uni tuli pienestä melusta huolimatta.

Nynäshamnista lähtö
Aamulla liikkeellä me ja risteilyalus
Perjantaiaamuna minäkin heräsin viiden jälkeen lähtöä varten, mutta menin sitten taas nukkumaan. Yöllä oli vähän satanut ja aamu oli pilvinen, mutta aika lämmin, 14 astetta. Oli täysin tyyntä, joten koneella edettiin. Ari näki aamutuimaan useamman hylkeen ja minäkin näin myöhemmin yhden uiskentelevan aika lähellä venettä.

Arin näkemät hylkeet luodolla ja minunkin näkemä yksi uimassa
Kohteenamme oli Bullandö, koska olimme kuulleet, että sinne on tehty uusi sauna, josta on hyvät näkymät. Juuri Bullandötä lähestyessämme alkoi merituuli ja hetken pohdimme, pitäisikö hyödyntää sopivaa tuulta ja jatkaa matkaa, mutta päädyimme kuitenkin rantautumaan Bullandöhön, jossa olimme juuri ennen puoltapäivää ja matkaa tuli 38 mailia.

Rantaravintola oli ihan veneen edessä ja kävimme siellä lounaalla. Otimme ahventa, mutta nämä eivät olleet alkuunkaan Västervikin ravintolan veroisia. Paneerattuna hävisi ahvenen hieno maku ja hintakin oli Västervikiä kovempi.

Ilma oli kaunis ja lämmin. Kävelylenkin jälkeen lähdimme testaamaan uutta saunaa ja hienot näkymäthän sieltä oli. Sauna oli iso ja yksi seinä oli pelkkää ikkunaa. Sauna oli naisten ja miesten suihkujen välissä, siis yhteissauna ja siellä kehotettiin olemaan pyyheliina ympärillä. Löylynheittosysteemi oli järjestetty niin, että lauteiden luona katosta roikkuvasta narusta vedettiin, jolloin kiukaan päällä olevasta suuttimesta tuli kiukaalle vettä. Löylytkin olivat ihan hyvät.

Näkymä saunan terassilta
Bullandö on pääasiassa kotisatama, jossa on jonkin verran vieraspaikkoja. Ensimmäisen kerran Bullandöhön tullessamme ihmettelimme, miten paljon mastoja voikaan olla yhdessä satamassa. Sen jälkeen olemme nähneet muutaman vielä suuremman sataman, mutta iso se on. Bullandö on todella suojaisa satama ja melkein väylän varrella eli hyvä yöpymissatama.

Vierasveneet ja rantaravintola

Mastoviidakkoa
Veneet vedessä ja venepukit maissa rivissä

Vielä yksi yksittäinen havainto: Tänä kesänä Ruotsissa ollessamme olemme kiinnittäneet huomiota siihen, miten paljon ihmisillä on isoja purjeveneitä ja niissä keulapotkureita. Monesti tuntuu, että he eivät käytä lainkaan ruoria, vaan veneen kääntely tehdään pelkästään keulapotkurien avulla ihan helpoissakin paikoissa.