Tiistaiaamuna 24.6. muut suomalaisveneet lähtivät kohti
Visbytä. Heidän pois lähtönsä vaati vähän suunnittelua ja meidänkin apua, sillä
sen verran sivutuuli vielä painoi heitä meitä kohti. Me vuokrasimme polkupyörät
ja pyöräilimme 3-4 km päässä olevaan Öjan kylään. Öjan kylässä ei ole
vierassatamaa, mutta Österhamnissa oli yksi suomalainen purjevene - sopivalla
tuulen suunnalla varmaankin ihan kelvollinen yöpymispaikka parille veneelle.
|
Öjan maisemia |
|
Kaunis Öjan kylänäkymä |
|
Öjan västerhamnissa ei ole vieraspaikkoja |
|
Öjan österhamnin laiturilta näkymä maihin päin |
|
Landsortin majakka on Ruotsin vanhin |
Pyöräiltyämme takaisin olimmekin valmiit jatkamaan matkaa.
Sivutuulta oli edelleen 6-7 m/s, mutta lähtömme springin kanssa onnistui hyvin.
Nyt olimme saavuttaneet tämän vuoden matkamme kääntöpisteen, sillä päätimme
lähteä Tukholmaan. Pohjoisen puolen tuulet tuntuivat vaan edelleen jatkuvan ja
helpoimmalla totesimme pääsevämme Tukholmaan oikaisemalla Mälaren kautta.
Ajoimme vajaan 4 tuntia (20 mailia) vastatuuleen ja
saavuimme Skansholmenin vierassatamaan. Matkalla oli välillä kovia puuskia, pari
lyhyttä sadekuuroa ja lämpötila 15 astetta. Sataman kunto ei ollut kovin
kummoinen: sähköt olisi pitänyt vetää pitkillä jatkojohdoilla maista ja aisojen
välit olivat niin kapeat, että etsimällä piti etsiä riittävän leveää väliä, ei
vierasveneitäkään ollut montaa. Vierassatama oli kuitenkin todella suojaisessa
lahden pohjukassa ja suihkusta tuli lämmintä vettä 5 kruunun kolikolla, joten
yöpymiseen hyvä paikka.
Keskiviikoksi 25.6. meillä oli Mälarelle mennessämme edessä
sulku ja sen jälkeen sillan avaus Södertäljessä. Tuo silta avataan vain kahden
tunnin välein ja siksi Ari lähti aamulla liikkeelle kuuden tienoilla. Lämpötila
oli vain 10 astetta ja fleecekerrasto
oli tarpeen. Minä heräsin vähän ennen kahdeksaa, kun olimme jo lähes Södertäljessa.
Pienen hetken odoteltuamme pääsimme sulkuun. Sulutus oli Saimaan kanavaan
verrattuna helppo, sillä korkeuseroa oli vain puolisen metriä ja sulun reunalla
oli köydet, joista ottaa kiinni.
|
Södertäljen sulussa |
Sulusta mentyämme huomasimme rannalla maksulaitteen, johon
maksetaan sulutus. En tiedä luimmeko huonosti ohjeet vai eikö siinä sanottu
sitä, mikä selvisi meille vasta myöhemmin eli että sulutus maksetaan vain
merelle mennessä ja nimenomaan siinä sulussa, mistä merelle mennään. No, me
siis maksoimme sulutuksen. Olemme olleet 20 vuotta sitten Mälarella ja
muistelin, että silloin maksussa oli jotakin sellaista, että maksetaan vain
toiseen suuntaan, mutta ajattelin, että nytpä on joka tapauksessa maksu
hoidettu. Myöhemmin selvisi Tukholman sulussa, että jokainen sulku on omansa ja
maksaa piti vasta Tukholman sulussa, eikä sinne siis kelvannut Södertäljen
sulun maksu - olimme maksaneet 160 kruunua (reilut 17 euroa) täysin turhaan.
Södertäljen sulun jälkeen odottelimme vielä vähän aikaa
sillan avausta ja sitten jatkoimme matkaa Mälarella. Yhtä ruskeaa oli Mälaren
vesi kuin muistimme sen olleen 20 vuotta sittenkin - ei ole sinisen Saimaan
veroinen. Tuuli oli heikkoa ja koneella ajaen etenimme kohti Tukholmaa.
|
Tätä ihmettelimme.
Mikä tämä keskellä selkää oleva hökötys on? Muuntaja? |
Mälarelta Tukholmaan tultaessa totesimme, että aika lähelle päästään ilman,
että kaupungista on aavistustakaan.
|
Monenlaista rantarakentamista näkyi Mälarenkin rannoilla |
|
Tämänkin kokoisia vastaantulijoita |
Ennen Tukholman sulkua on vielä silta, joka
avautuu aina puolelta, paitsi ei ruuhka-aikaan. Tälle sillalle ehdimme juuri
sopivasti – emme odottaneet yhtään, mutta ehdimme juuri ja juuri. Sitten oli
edessä Tukholman Hammarbyn sulku, jolle olikin menossa aika monta huvialusta ja
jouduimme vähän aikaa odottelemaan jonkin pienen työaluksen sulutusta yksinään
ennen meitä. Meidät sulutettiin kuitenkin yhdessä yhden pienen rahtialuksen,
sightseeing-aluksen ja useamman muun huvialuksen kanssa. Sulussa oli jälleen
laidalla köydet, joista pidimme kiinni ja täällä siis selvisi sulutusten
maksusysteemi.
|
Tuolla jossakin on sulku |
|
Odoteltiin tätä yhtä sightseeing-alusta |
|
Sulku takana |
|
Läpi Hammarbyn. Tukholmassakin on aika paljon kanavia. |
|
Vielä Danviksbro ja sitten ollaan keskellä Tukholmaa |
Sulun jälkeen oli vielä yksi silta, joka myös avataan aina
puolelta (paitsi ei ruuhka-aikaan) ja siihenkin saavuimme sopivasti, emmekä
joutuneet lainkaan odottamaan. Klo 14 olimme Wasahamnissa ja päivän taival oli
34 mailia, josta Mälarella reilu 20 mailia.
|
Tällainenkin vastaantulija juuri ennen Wasahamnia |
|
Gamla Stanin siluetti |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti