keskiviikkona, kesäkuuta 11, 2014

Utöstä Ruotsiin

Maanantaiaamuna 9.6. aurinko paistoi ja lämmintä oli 12 astetta, kun lähdimme Utöstä liikkeelle klo 5.30. Minä taas nukuin, kun Ari nosti purjeet ja purjehti kolmisen tuntia 3-4 m/s etelätuulessa. Sitten tuuli hiipui ja loppupäivä menikin koneajona.
Tyynessä kelissä vanttien kiristystä
Tapamme mukaan tarkkailimme taas luontoa ja aamulla Ari näki yhden hylkeen ja päivän mittaan teimme viisi kotkahavaintoa. Iltapäivästä pysähdyimme Degerbyssä kauppaan ja olisimme tankanneetkin, mutta syvyys ei riittänyt polttoainelaiturin vieressä (merenpinta oli reilut 20 cm miinuksella). Aamun jälkeen sää oli mukavasti lämmennyt ollen yli 20 astetta. Klo 16.40 rantauduimme Rödhamniin, jossa oli lisäksemme yksi hollantilainen vierasvene ja hetkeä myöhemmin saapui yksi ruotsalainen vene. Leppoisassa säässä oli mukava istuskella ulkona ja seurailla vastapäisellä luodolla kahden kotkan ja lokkien ahdisteluja. Illalla nautimme puulämmitteisestä saunasta ja kävimme uimassakin. Merivesi oli yllättävän lämmintä tai siis ei niin kylmää, kuin mihin olin varautunut uimaan mennessäni.
Nautiskelua lämpimässä säässä
Rödhamnin rantasauna omassa rauhassaan
Aamun aikainen lähtö kauniissa säässä
Tiistaina 10.6. oli aamulla lämpötila jälleen 12 astetta, kun lähdimme klo 5.30 Rödhamnista. Tuuli oli leppoisa 5 m/s pohjois-luoteesta ja niinpä meninkin takaisin nukkumaan, kun olimme saaneet purjeet ylös. Olimme Ahvenanmerellä jo yli puolen välin, kun Ari herätti minut ja kertoi tuulen yltyneen. Ennusteen mukaan piti olla maksimissaan 8 m/s, mutta minun herätessäni tuulta oli jo yli 10 m/s ja meillä oli täysi isopurje. Tuuli yltyi edelleen ja pohdimme jo reivin tekemistä. Kun matkaa ei ollut kuitenkaan enää kovin paljoa jäljellä ennen kuin olisimme Ruotsissa saariston suojassa, niin jatkoimme edelleen täydellä isolla, vaikka tuuli oli jatkuvasti 10-13 m/s ja puuskissa 14-15 m/s. Lopussa vielä sumu lähestyi, mutta onneksi ei tullut kovin sakeana.
Välillä piti vääntää vähän enemmänkin

On Suvisussukin joskus vähän kallellaan
Klo 9.50 (8.50 Ruotsin aikaa) oli Ahvenanmeri ylitetty vauhdikkaasti – nopeutta oli loppupuolella jatkuvasti 7-8 solmua, mikä on meille ihan hyvä vauhti.

Jatkoimme matkaa etelään päin ja tuulikin alkoi vähitellen heikentyä. Möjan kohdalla tuulta oli enää 5-6 m/s. Sää tuntui aiempiin päiviin verrattuna kylmältä, kun oli vain 14- 15 astetta, mutta aurinko paistoi. Tällä kertaa emme nähneet hylkeitä ennen Möjaa olevilla luodoilla, missä aiemmin olemme niitä nähneet. Päivän lopuksi ajoimme pari tuntia koneella, kun tuuli hiipui ja vaihteli suuntaansa. Klo 18.30 olimme Dalarössä, jossa olemme viimeksi yöpyneet ehkä noin 20 vuotta sitten. Klo 18.30 Dalarössa ja päivämatkaksi tuli 74 mailia. Ehdimme vielä illalla kävellä Dalarön nähtävyydet , syödä ”The Sailors Innissä” ja päivän lopuksi kävimme vierassataman saunassa, joka oli ruotsalaiseksi saunaksi ihan kelvollinen.
Meidän lisäksemme Dalarössä oli vain kaksi muuta vierasvenettä
Tässä ihastelemme kultasadepuuta

Dalarö on täynnä koristeellisia taloja
(katso oikeanpuoleisen talon päätyä)
Päivän ikävä yllätys oli se, että septin tyhjennyspumppu ei suostunut toiminaan. Ruotsissa on aiemmin ollut tosi vähän septin tyhjennyspaikkoja ja ajattelimme varmuuden vuoksi pumpata aavalla selällä vähän septiin tilaa, mutta septipä ei suostunut tyhjentymäänkään. Keväällä septipumpun kalvo oli vähän vuotanut ja Ari oli vaihtanut uuden kalvon. Sen jälkeen septi oli kerran pumpulla tyhjennetty, joten emme oikein ymmärtäneet, mikä nyt voisi olla vialla. Meillä oli sopiva vaijeri mukana, jolla saatoimme koettaa, jos jossakin letkussa olisi tukkeuma, mutta ei tuntunut tuketta olevan. Dalarösta löytyi kuitenkin septin tyhjennyspaikka, joskaan sekään ei tuntunut oikein kunnolla toimivan. Tämän ongelman ratkaiseminen jäi siis auki.

Keskiviikon 11.6. tuuliennuste oli sellainen, että aluksi on itätuulta, mutta aamupäivän aikana tuuli kääntyy etelään ja voimistuu. Tämän vuoksi Ari olin tarkoitus lähteä liikkeelle hyvissä ajoin, mutta hän lähtikin todella aikaisin eli jo klo 5, kun hän ei muistanut, että hänen kellonsa on vielä Suomen ajassa ( eli luuli lähtevänsä klo 6). Jälleen aurinko paistoi, mutta tuulta oli vain 2-3 m/s – juuri sen verran tuulta, että tuli tunnin verran purjehdusta.
Aamulla matka jatkui Dalaröstä etelään linnan ohitse

Klo 9.30 olimme jo Nynäshamnissa. Ensimmäisenä menimme septin tyhjennyspaikalle ja nyt tuntui todella tapahtuvan jotakin. Hyvä, että edes näin tyhjeni. Samalla kävimme myös tankkauksessa. Rantauduttuamme vierassatamaan alkoi septin ongelman selvittely. Ari purki ja kasasi uudelleen pumpun ja vaihtoi yhden letkun. Pumpussa saattoi olla yksi läppäventtiili jumissa ja yksi letku oli taittunut vähän littuun, mutta oliko näissä vika vai ei, sitä emme vielä varmasti tiedä.