Mukavasti kului vajaa neljä päivää Maarianhaminassa, mutta sitten
tuntui jo siltä, että oli aika vaihtaa paikkaa. Perjantaiaamuna 26.6. Ari
irrotti köydet vähän kuuden jälkeen ja minäkin nousin ylös jo vajaan tunnin
kuluttua. Tuuli oli lännestä, mutta piti pian kääntyä luoteeseen ja niin se
tekikin. Noin klo 8 saatoimme sammuttaa koneen ja 3-4 m/s tuulessa purjehdimme
leppoisasti kohti Ruotsia. Siinä sivussa laitoimme ja söimme aamupalaa. Alkumatka
oli kaunista auringonpaistetta, mutta mitä lähemmäs Kapellskärin sisäänmenokohtaa
tulimme, sitä pilvisemmäksi sää muuttui ja samalla tuuli voimistui.
Ahvenanmeren ylityksen lopuksi vettä satoi kaatamalla ja tuulta oli reilu 9
m/s. Meillä oli täydet purjeet ja totesimme matkan joutuvan mukavasti. Sadetta
tuli niin kovasti, että oli vaikea katsoa eteenpäin eikä oikein nähnytkään
mitään. Edellä meni yksi matkustaja-alus sen verran hitaasti, että siitä oli jonkin
aikaa helppo ottaa suuntaa (onhan meillä toki plotteri eli ei se suunnistus tuon matkustaja-aluksen varassa ollut). Puolen päivään aikaan olimme Kapellskärin
edustalla, kun tuuli hiipui aivan hetkessä alle 1 m/s ja sitten se kääntyi
vastaiseksi. Tunnin verran koneajoa ja olimme Furusundissa. Matkaa tuli 39
mailia. Illan mittaan sadekuuroja tuli jatkuvasti ja välillä paistoi aurinko
komeasti. Furusundissa on oma mielenkiintonsa katsella ohitse meneviä laivoja.
Ne eivät mene kovinkaan kaukaa ja niitä menee monta. Yölläkin meni joku, mutta
niihin me emme heränneet.
|
Furusundissa pilviä ja aurinkoa vuorotellen |
|
Isot laivat menevät ihan vierestä |
Lauantaina Ari kävi aamulla lenkillä ja söimme tällä kertaa
aamupalan laiturissa ollessamme ja sitten vasta lähdimme liikkeelle Ruotsin
aikaa vähän klo 9 jälkeen. Aamullakin ehti jo ainakin yksi sadekuuro tulla, mutta
sitten sää selkeni. Tuulta ei ollut juuri lainkaan, vain 0-2 m/s ja sekin
vastaista, joten koneajolla etenimme seuraavaan määränpäähämme Finnhamniin.
Matkaa oli vain 15 mailia ja olimme perillä jo ennen puoltapäivää.
|
Rantarakentamista tai paremminkin vetten päälle |
|
Kaikenlaisia aluksia sitä näkee - liekö taksivene vai yhteysalus |
Yksi etelään
päin menevä väylä kulkee Finnhamnin saarien välistä. Joskus aiemmin olemme yöpyneet
väylän idän puoleisella saarella, nyt päätimme katsoa lännen puolella olevaa
Stora Jolpan -saaren keskellä olevaa Djupfladet-nimistä suojaista lahukkaa.
Perillä totesimme paikan olevan todella suojaisen. Rannassa oli laituri ja
ankkuri otti hyvin kiinni pohjaan. Tähän
aikaan päivästä laiturissa oli vasta pari venettä ja edellisen yön jäljiltä
lahdella ankkurissa muutama vene. Illan mittaan laituri täyttyi (mahtui ehkä noin
15 venettä) ja lahdelle ankkuroitui lukuisia veneitä. Päivä oli toistaiseksi
lämpimin, mutta nytkin iltapäivän aikana tuli muutama tiukka sadekuuro. Ilta-aurinko
paistoi mukavasti istuinkaukaloon, jossa tarkeni istua pitkään.
|
Opaskylttejä |
|
Laiturissa olevia veneitä |
|
Samalla lahdella ankkurissa olevia veneitä |
Tämä paikka oli meille uusi hyvä löytö. Totesimme, että jos
joskus on tarvis vain nukkua yö ja jatkaa aamulla matkaa, niin tänne voi hyvin ohi
kulkiessa poiketa, laskea vaan ankkurin pohjaan ja nukkua yö käymättä lainkaan
maissa. Paikan löysimme ilmaisjakelussa olevasta Skärgårdsnatur-julkaisusta,
jota Skärgårdsstiftelsen julkaisee (
www.skargardsstiftelsen.se).
Puuceet olivat vähän sitä sun tätä ja suihkuista emme oikein päässeet selville,
missä ne olisivat olleet, mutta lounas oli makoisa Krogissa ja irtojätskiäkin
oli myynnissä, jopa vähälaktoosista. Kokonaisuutena voin suositella – on kaunis
ja suojaisa paikka.
Seuraavaksi suuntasimme sunnuntaina 28.6. pienen matkan
kohti Tukholmaa Grindan saarelle. Aamulla aurinko paistoi ja oli tyyntä. Matkaa
ei nyt ollut kuin reilu 11 mailia. Vähän yhdeksän jälkeen lähdettyämme olimme
perillä jo heti yhdentoista jälkeen. Grindaan oli tehty uudet laiturit, joissa
oli sekä poijuja että mooring line –kiinnityksiä. Mooring line –kiinnityksestä
me olemme käyttäneet myös nimitystä pohja-ankkuri, sillä pohjaan on ankkuroitu
köysi, jonka toinen pää on laiturilla. Laituriin tullessa otetaan laiturilla
kiinni oleva köysi ja vedetään se tiukalle veneen perään. Laituriin tullessamme
oli satamatyttö vastaanottamassa ja jo hyvissä ajoin huuteli kiinnityssysteemistä,
ettemme vain erehdy laskemaan ankkuria. Päivän mittaan tosin näimme ainakin
yhden veneen laskevan oman ankkurinsa, joka kyllä oli kiellettyä. Erehdys on
täysin ymmärrettävä, sillä Itämeren piirissä näitä moorings line -systeemejä ei
ole kovin paljoa ja kun näkee muiden veneiden perästä lähtevän köyden veteen,
niin helposti voi olettaa veneen olevan ankuurissa. Aikoinaan vuoden
reissullamme nämä olivat hyvin yleisiä, muistan näitä olleen ainakin
Välimerellä ja Portugalissa.
|
Grindan Wärdshus taustalla |
|
Yhteysaluslaiturin lähellä tervetulotoivotukset |
Grindassa kävelimme pienen matkan rannan tuntumassa olevalle
korkealle kalliolle. Tarkoituksemme oli katsella ohitse purjehtivia Gotlant
Runt -kisaan osallistuvia veneitä, mutta tämä hieman epäonnistui, sillä veneet
eivät menneetkään ihan Grindan vierestä. Näimme niitä kyllä, mutta emme ihan
lähietäisyydeltä. Kävelyllä tsekkailimme jatkuvasti sääriämme ja eikö vaan
kaksi kertaa löytynyt punkki mennä viilettämästä Arin sääriä pitkin. Seuraavana
päivänä minä löysin itsestäni vielä yhden pienen pienen eliön, jonka arvelin
olevan punkin. Grinda näyttää siis olevan kovin punkkinen saari, ainakin tämän
yhden kävelylenkin perusteella.
Tukholman saaristossa on vilkas yhteysalusliikenne. Sekä
Finnhamniin että Grindaan tuli monta alusta päivän mittaan ja paljon ihmisiä
ihan vaan päiväkäynnille. Lisäksi molemmilla saarilla oli myös mökki- ja muuta majoitusta.
Nyt oli päivä, jolloin ei satanut lainkaan, lämpötila oli lähes hellelukemissa
ja aurinkovoiteetkin piti kaivaa esille. Kauniina sunnuntaina lukuisia ruotsalaisia
tuli Grindaan myös moottoriveneillään joko vain oleilemaan tai syömään rantaravintolaan
tai korkealla kalliolla sijaitsevaan Wärdshusiin.
|
Grindan laituri illalla, kun päiväkävijöiden veneet olivat jo lähteneet |
Grindan satama on länteen auki, joten kovalla länsituulella
en suosittele sitä. Ohi kulkevat yhteysalukset tekevät myös melkoisia aaltoja,
jotka keikuttelivat veneitä välillä aika lailla, mutta onneksi ne eivät yöllä
häiritse. Muuten paikka oli ihan käymisen arvoinen.
|
Näissä kuvissa rantarakentamista välillä Grinda ja Tukholma |
Maanantaina 29.6. siirryimme Tukholmaan Wasahamniin. Matkaa
tuli 20 mailia. Puolen päivän aikaan olimme puomien välissä kiinni. Kaupungilla
käyskennellessämme tuli muutama pisara vettä, mutta muuten oli lämmin päivä,
ehkä noin 22 astetta. Liekö kesäkuun kylmät säät ja sateet vai mikä on syynä,
mutta hämmästyimme, ettei Wasahamn tullut illalla edes täyteen veneitä.
Sijaintinsa suhteen vierassatama on melko hyvällä paikalla. Djurgårdenin
nähtävyydet ihan veressä, toisella puolella Vasamuseo (Vasalaiva) ja toisella Gröna
Lund -huvipuisto. Skansen on muutaman sadan metrin päässä ja mainiot
lenkkipolut pitkin Djurgårdenin rantoja. Raitiovaunu menee ihan vierestä
keskustaan, eikä kävelymatkakaan ole kovin pitkä.
Tälle päivälle eli tiistaille oli luvattu iltapäiväksi
vesisadetta, mutta sadepilvet sivuuttivat ainakin sen osan Tukholmaa, missä me
liikuimme, vasta nyt illalla tuli muutama pisara. Iltapäivästä meni pari tuntia
pyykkiä pesten. Wasahamnin etuja on se, että pesukoneiden (3 kpl) käyttö on
ilmaista ja kuivausrumpu on tosi tehokas. Silloin täytyy tietysti pestä kaikki
mahdollinen. Huomenna on tarkoituksemme lähteä taas liikkeelle johonkin päin
Tukholman saaristoa. Nyt on luvattu loppuviikoksi oikein kunnon hellepäiviä ja niitä
voisi olla mukava viettää jossakin sopivassa saaressa. Ikävä vaan, että täällä
on paljon sinilevää ja jossakin muussakin paikassa täällä Ruotsin puolella sitä
on näkynyt. Hieman yllättävää, kun kuitenkin ollut niin kylmä alkukesä eikä
vesi ole vielä kovinkaan lämmintä. Jossakin suojaisessa paikassa on ollut 18
asteista, mutta yleensä vesi on ollut vain noin 15 asteista.
1 kommentti:
Mukava lukea blogianne. Tuli hyviä vinkkejä lähipäivien varalle. Näkemisiin taas!
synaminami.blogspot.fi
Lähetä kommentti