|
Kesäkuun viimeisen illan kuutamo Tulkholmassa |
|
Illan kuutamossa Wasahamn, tautalla Nordiska Museet'n torni |
Heinäkuun helteet piti paikkansa kuukauden vaihtuessa. Keskiviikkoaamu 1.7. oli aurinkoinen ja aamupalan tarkeni syödä istuinkaukalossa. Klo 9.40 lähdimme Tukholman Wasahamnista ja merelläkin tarkeni shortsit jalassa. Lämpimyyteen vaikutti varmasti myös se, että oli tyyntä. Purjehtimisen kannalta ei siis hyvää keliä, mutta kylmän kesäkuun jälkeen nautimme lämpimästä säästä, vaikka olikin koneajoa.
|
Aamupalamaisema |
|
Wasamuseo vasemmalla, Nordiska Museet oikealla |
|
Gröna Lund mereltä päin |
Matkaa ei ollut
paljoa, sillä kun kaksi tuntia oli Tukholmasta lähdöstämme kulunut ja 11 mailia
matkaa tehty, niin olimme perillä Waxholmissa. Kiinnityssysteeminä oli taas
mooring lines eli ne pohja-ankkurit ja satamapoika oli ystävällisesti ottamassa
vastaan.
|
Waxholmin edustalla |
|
Waxholm vilisi saaristoristelijöitä ja yhteysaluksia |
|
Hellettä pakoon merelle vai maisemia katselemaan? |
Olemme kauan sitten käyneet Waxholmissa kauppapysähdyksellä
ja silloin on tullut kirjoitettua lokikirjaan, että on viehättävä paikka. Sen
jälkeen olemme Tukholmassa käydessämme seilanneet ohitse. Nyt tulomatkalla tuli
mieleen, että jospa tänä kesänä kävisimme katsomassa, miltä Waxholm näyttää.
Ihan oli viehättävä kesäkaupunki. Etuna myös se, että kauppa oli huomattavasti
lähempänä kuin olisi ollut Tukholmassa. Satama-altaaseen tuli jonkin verran
ohikulkevien alusten aaltoja, mutta laiturin rannan puolella ja lähellä rantaa
ei näyttänyt kovin paljoa keinuttavan. Meitä ei onneksi yleensä keinutus
haittaa ja yöllä ohikulkeva liikennekin vaimenee. Aamulla jossakin vaiheessa kuulin
kyllä lautan rantautumisääniä.
|
Waxholmin illan kuutamo |
Torstaina 2.7. oli aamulla jo yhdeksän aikoihin lähtiessämme
20 astetta lämmintä ja taas pläkä. Menimme ensin satama-altaassa olevalle
septille, mutta imuletkun suukappale oli vähän halki eikä se imenyt, harmi.
Ruotsissa on selvästi satsattu nyt lopultakin septien tyhjennyspaikkoihin.
Aiemmin niitä on ollut kovin vähän. Vähitellen tuuli virisi. Ensimmäinen
purjehdusyritys jäi lyhyeksi, kun tuuli taas hiipui, mutta jonkin ajan kuluttua
tuuli virisi uudelleen ja sitten saimmekin hyvää purjehdusta noin
puolitoistatuntia.
|
Merimetsojen valtaama saari |
Möja on ollut meille aina yksi kohde, jonka ohitse vain
olemme menneet. Nyt ajattelimme käydä katsomassa saaren pohjoisosassa
sijaitsevan Långvikin. Ennen klo 14 olimme perillä. Sisemmällä lahdessa oli
vain pari moottorivenettä ja ulommalla laiturissa yksi purjevene. Kokeilimme
mennä sisempään laituriin, mutta kun jo hyvissä ajoin ennen laituria syvyys
alkoi lähestyä kahta metriä, niin jätimme yrityksen sikseen. Ulompana olevaan
laituriin kiinnityimme ja kävimme kaupassa ostamassa jäätelöt ja mansikat.
Yöksi jääminen alkoi kuitenkin arveluttaa, sillä sivutuulessa ankkuri ei tuntunut
täysin pitävän. Aikomuksemme olisi ollut kävellen tai pyöräillen katsella
saarta, mutta kun ankkurille ei tullut kunnon pitoa, niin jätimme
yöpymisajatuksen ja päätimme suunnata muutaman mailin päässä olevaan tulomatkalta
tuttuun suojaiseen Finnhamnin lahteen, Stora Jolpaniin. Tulomatkalla siellä
ollessamme veneitä oli paljon ja varauduimme jäämään lahdelle ankkuriin.
Hämmästyksemme laiturissakin oli vielä tilaa, vaikka kello lähestyi jo neljää.
Klo 15.45 olimme kiinnittyneet ja lähdimme kävelemään noin puolentoista
kilometrin päässä olevaan Värtshusiin syömään. Veneessäkin olisi kyllä ollut
ruokaa, mutta kun oli melkoinen helle, niin ajattelimme päästä helpommalla eikä
tarvinnut veneen kuumuudessa käristellä ruokaa. Vielä jouduimme nälkämme kanssa
odottamaan, sillä Värtshusin keittiöllä oli lounaan jälkeen tauko ja ruokaa
saimme vasta klo 17. Kalaa söimme kuten edelliselläkin kerralla ja molemmat
kerroilla annokset olivat maukkaita ja sopivan kokoisia eli eivät ihan pieniä. Helle
päivän päätteeksi odotimme illalla pientä viilenemistä ennen kuin kävelimme
lähes kilometrin matkan Vandranhemiin suihkuun. Tähän mennessä emme olleet tänä
kesänä tavanneet hyttysiä, mutta nyt kun aioimme jättää veneen luukut yöksi
auki, niin jopa illalla yksi hyttynen inisi veneessä, joten luukut kiinni,
vaikka aika kuumaa olikin.
Perjantaina 3.7. oli jälleen jo aamulla 20 astetta lämmintä.
Tuuli oli lännen ja lounaan väliltä ja sitä oli 5-9 m/s, mikä tiesi meille
hyvää purjehduspäivää, kun olimme menossa ensin pohjoiseen ja sitten koilliseen.
Päivän matka oli 24 mailia ja klo 13 kiinnityimme Gräddöön vierassatamaan,
jossa olimme käyneet joskus ehkä 20 vuotta sitten. Aika samalta paikka näytti,
mutta sauna ja suihkutilat oli uusittu ihan vast’ikään.
|
s/y Naminami, Jon 33 |
Laiturissa oli
toinenkin suomalainen vene ja kuinka ollakaan se oli Jon 33, s/y Naminami. Pian
saavuttuamme kävelivät veneen omistajat laiturilla, jolloin vilkutin heille ja
päästiin jutustelemaan. Joneja on sen verran vähän, että aina mielellämme
vaihdamme muutaman sanan, jos samaan satamaan sattuu toinen Jon 33. Tällä
kertaa kävi ilmi, että olimme olleet sähköposti- ja puhelinyhteydessä, kun he
omaa Joniansa ostaessaan kolme vuotta sitten olivat ottaneet meihin yhteyttä. Olipa
mukava yhteensattuma.
|
Monenkokoisilla veneillä nautitaan saaristossa purjehtimisesta |
Ari aloitti lauantaipäivän taas lenkillä, emmekä pitäneet
mitään kiirettä lähdön kanssa. Aikomuksemme oli mennä vain muutaman mailin
päässä olevalle Lidön saarelle, jossa emme ole ennen käyneet. Siellä olisi
kuitenkin hyvät tiet/polut kävellä. Vaihdettuamme vielä kuulumisia s/y
Naminamin väen kanssa lähdimme liikkeelle klo 10. Tuuli oli kääntynyt pohjoisen
puolelle ja välillä oli tiukempiakin puuskia, muuten 5-9 m/s. Ensin menimme
katsomaan Lidön itäpuolen luonnonsatamaa. Se on kyllä suojainen muuten, mutta
kun tuulen oli luvattu kääntyvän koilliseen, niin juuri siihen suuntaan lahti
oli avoin, joten hylkäsimme tämän vaihtoehdon. Sitten päätimme kiertää takaisin
länsipuolelle, jossa on laituri. Syvyydeksi luvataan 2-3 m ja oletimme laiturin
päässä olevan sen syvimmän osan. Nyt oli vaan niin, että yksi moottorivene oli kylkikiinnityksessä
laiturin ulko-osassa, johon ajattelimme mennä. Lopputuloksena oli, että
hylkäsimme tämänkin vaihtoehdon. Palaamme Lidöön joku toinen kerta. Nyt
suuntasimme muutaman mailin pohjoiseen Arholmaan, jossa olemme muutama vuosi
sitten viettäneet juhannusta. Näiden mutkien jälkeen olimme Arholmassa klo
12.25 ja matkaa teimme kaiken kaikkiaan 11 mailia. Useita veneitä oli ankkurissa,
mutta kun emme viitsineet pumpata yhtä yötä varten jollaa, niin menimme
laituriin.
|
Arholman laituri |
Rantauduttuamme kävelimme ensin yhteysaluslaiturin läheisyydessä korkealla kalliolla olevaan Krogiin syömään edulliset silakkapihvit, johon kuului iso annos salaattiakin ja sitten saaren pohjoispäähän. Koko kävelyreissusta tuli 8 km ja saaren eteläosa jäi vielä käymättä.
|
Näkymä Arholman lounaspaikastamme, yhteysaluslaituri ja kauppa |
|
Yksilöllisyyttä |
|
Ei voi eksyä |
Arholman pohjoispäässä on käytöstä poistettu
rannikkotykistölinnake ”Batteri Arholma” (www.batteriarholma.se), joka on perustettu
1968 ja avattu yleisölle 2007. Emme tällä kertaa osallistuneet kiertokäynnille,
sillä olimme jo edellisellä kerralla tutustuneet linnakkeeseen. Kyseinen
tutumiskäynti oli mieleenpainuva, sillä linnakkeeseen on jätetty paljon
laitteita ja sieltä sai hyvän käsityksen, miten systeemit ovat toimineet, mm. miten
ammukset siirrettiin kerroksesta toiseen ja miten laaja koko kallion sisällä
oleva systeemi oli.
Illaksi olimme varanneet saunan, joka toimii
itsepalveluperiaatteella eli jokainen huolehtii, että seuraaville on tulta
pesässä ja tekee polttopuita sen verran, minkä käyttääkin. Edellisen kerran
saunakäynnistä muistin, ettei saunalle tule lämmintä vettä ja sama tilanne oli
nytkin. Kylmä vesi haettiin kahdella ämpärillä noin 50 metrin päästä ja kuuman
veden puutteen ratkaisimme niin, että lämmitimme veneessä vettä ja kannoimme
kanisterilla sen saunalle. Kyllä sauna taas maistui mukavalle ja tulipahan
käytyä meressä uimassa. Täällä ei ollut sinilevää, jota Tukholman lähistöllä
oli aika runsaasti.
|
Ankkuroidut veneet illan tyvenessä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti