keskiviikkona, heinäkuuta 08, 2015

Ruotsista Maarianhaminaan ja Saaristomerelle

Sunnuntaina 5.7. oli aika jättää Ruotsin maa ja palata Ahvenanmaalle. Yöllä oli pieni sade, mutta aamu oli poutainen, kun Ari lähti liikkeelle klo 5.40. Oli täysin tyyntä, joten koeajoksi meni. Minä nukuin, kunnes avomerelle saavuttuamme oli vielä edellisen päivän tuulen jäljiltä maininkia ja keulassa keinutteli sen verran, että heräsin, jolloin siirryin keskikajuuttaan jatkamaan vielä unia. Tyynessä kelissä meri tasoittui pian ja matka eteni nopeasti.

Tyyni Ahvenanmeri
Purjealus, joka tekee risteilyjä Maarianhaminan edustalla

Suomen aikaa klo 12 (Ruotsin aikaa klo 11) olimme jo käyneet Maarianhaminan Länsisatamassa tankkaamassa sekä septillä ja kiinnityimme laituriin samalle paikalle, mistä olimme puolitoista viikkoa aiemmin lähteneet. Vieressämme oli myös sama vene kuin silloinkin. Selitys oli se, että he olivat tuoneet juhannuksen aikaan veneen Maarianhaminaan, palanneet pariksi viikoksi töihin ja nyt loman alkaessa olivat saapuneet veneelleen.

Nyt oli vähän erilainen sää kuin oli ollut menomatkallamme Maarianhaminassa, jolloin lämpötila oli noin 16 astetta, ja sumun sataessa alas tuntui tosi kylmältä - nyt oli 20 astetta lämmintä. Ennen saunaa teimme noin 10 kilometrin kävelylenkin ja hiki tuli.

Maanantaina Ari vuokrasi pyörän ja teki reilun 70 km pyörälenkin Käringssundiin, iltapäivällä kävimme kaupassa ja pesimme pyykkejä. Aamupäivällä saapui Länsisatamaan myös ystävämme s/y Cabanen väki. Heidän kanssaan oli mukava jutustella ja kävimme yhdessä ÅSS:lla eli vierassataman ravintolassa syömässä. Tälläkin kertaa täytyy todeta, että tämän ravintolan keittiö on hyvä – jokainen meistä oli tyytyväinen annokseensa. s/y Cabanen väkeen tutustuimme reilu 10 vuotta sitten vuoden reissullamme, jolloin he olivat palaamassa kolmannen pallon kiertonsa jälkeen Suomeen. Sen jälkeen olemme pitäneet yhteyttä ja yhtenä kesänä teimme matkaa yhdessä Höga Kustenilla. Heitä on aina mukava tavata ja viettää yhdessä aikaa.

Eija ja Märtha ÅSS:lla, jälkiruokana Irish Coffeet

Maanantai-iltapäivänä alkanut sade hellitti illalla, mutta yöllä alkoi kova lounaistuuli. Tiistaiaamuna tuulta oli 16 m/s ja puuskissa 18 m/s, joten emme lähteneet liikkeelle heti aamulla. Tällä kertaa ennuste piti paikkansa ja tuuli alkoi laantua puolen päivän jälkeen. Tehtyämme ensin lounaan olimme lähtövalmiit klo 14.20. Tuulta oli 8-10 m/s lounaasta ja myöhemmin se kääntyi länteen. Saimme hyvän purjehdustuulen. Välillä sadekuuroja meni ohitse läheltä, jolloin tuuli yltyi ollen 12 m/s, mutta välissä aurinkokin kurkisteli pilvien raosta. Kun seuraavaksi päiväksi oli luvattu ensin heikkoa tuulta ja sitten kaakkoistuulta, joka olisi meille osittain vastatuulta, niin päätimme jatkaa purjehdusta Kihdin ylitse näillä hyvillä tuulilla.
Kihdillä matka eteni virskirjalla

Kihdin lopulla tuuli heikkeni ja nopeutemme laski lopulta niin paljon, että ajoimme loppumatkan koneella. Webasto (=lämmitin) sai tässä vaiheessa taas vähän töitä, vaikkei ollutkaan varsinaisesti kylmä ilta tai yö, mutta tuntui mukavalta saada sisälle lämmintä siihen, kun päästään laituriin. Klo 1.20 olimme Korpoströmin laiturissa. Matkaa teimme melko tasan 11 tuntia ja 58 mailia.

Tänään keskiviikkona 8.7. Ari heräsi klo 7.30 ja kävi katsomassa satamakonttorilla, olisiko joku paikalla satamamaksua varten. Satamakonttori aukesi kuitenkin vasta klo 9, joten emme jääneet sitä odottelemaan, vaan lähdimme liikkeelle. Aluksi tuuli oli heikkoa, sitten se hieman voimistui, nostimme purjeet todetaksemme, että tuuli heikkeni alle 2 m/s ja kääntyi vastaiseksi. Koneajona meni tämä päivä. Alun perin ajattelimme mennä Högsåraan, mutta kun oli luvattu koko illaksi sadetta, niin päätimme suunnata Kasnäsiin, jossa on suihku lähempänä ja on sauna sekä lisäksi sähköä saatavilla (Högsörassa olemme olleet niin kauan sitten, etten tiedä, mikä siellä on tilanne sähkön osalta). Täällä Kasnäsissä oli aika paljon veneitä jo klo 13.30 saapuessamme, mutta pääsimme laiturin sisäpuolelle ihan sisimpään kulmaan. Ainakin olemme suojaisessa paikassa keula kohti lounasta, jos tulee huomiseksi luvattua kovempaa tuulta. Päivän matkaksi tuli 33 mailia. Aika hyvä oli satamaan saapumisessamme ajoitus, sillä juuri kun saimme veneen kiinni, alkoi sade, joka on pieniä taukoja lukuun ottamatta jatkui useamman tunnin ajan. Saunan lämmössä oli mukava katsella harmaata ulkoilmaa.