lauantaina, heinäkuuta 11, 2015

Saaristomereltä Helsinkiin

Sateisen keskiviikkoillan jälkeen torstaiaamu 9.7. oli poutainen ja osittain aurinkoinen. Lounaistuulta oli 6 m/s, kun lähdimme liikkeelle klo 6.10. Olimme Kasnäsin vierassataman niin perimmäisessä sopukassa, että nousin itsekin ylös lähtöä varten, mutta hyvin sieltä veneiden välistä pääsimme pois.

Kasnäsin laiturin kulmapaikkamme

Saatuamme purjeet ylös menin takaisin nukkumaan reiluksi tunniksi. Hangon läntisen selän oikoväylälle tullessamme nousin ylös. Tuuli oli kääntynyt enemmän etelään ja teki tiukkaa parissa kohdassa, nouseeko tuuleen vai ei. Tarkalla ajolla selvisimme ilman halssin vaihtoa. Tuuli oli myös hieman voimistunut ollen 7-9 m/s, joten hyvin Suvisussu kulki.

Hangon läntisen selän luoto

Nousee, nousee...
Vasen näyttö suhteellinen tuuli, keskellä tosituuli ja
oikealla veneen nopeus tiukassa nousukulmassa

Kaiken näköisiä laivoja Hangon satamassa

Noin klo 10 sivuutimme Hangon ja samalla tuuli taas vähän heikkeni. Pitkin päivää meni idän puolelta todella synkkiä pilviä ja netistä sadetutkan mukaan tuli jatkuvasti Viron puolelta myös kovia sateita. Onnekkaasti ne ehtivät aina edeltämme pois. Tuuli muuttui taas lounaan puolelle ja heikkeni edelleen. Suunta hieman vaihteli jatkuvasti ja purjeiden säätö oli vähän hankalaa: keulapurje ei vetänyt sivulla, mutta ei myöskään pysynyt virskirjalla.

Ei taida isäntäväki olla kotona, kun peurat ovat niin rauhallisesti
Tammisaaren eteläpuolella väylän varrella

Hieman ennen klo 16 laskimme purjeet, kun nopeus alkoi olla jatkuvasti alle 2 solmua. Koneajoa tuli reilu tunti ja Elisaaren suojaistakin suojaisemmassa poukamassa olimme noin klo 17. Matkaa tuli lokimme mukaan 49 mailia, joka hieman ihmetytti, sillä vuosi sitten vastaavaksi matkaksi olin merkinnyt 59 mailia. Koko päivän loki oli näyttänytkin vähemmän kuin GPS, vaikka edellisenä päivänä olivat näyttäneet suurin piirtein samaa. En tiedä, eikö loki pyöri kunnolla, vai voiko ainakin osa erosta johtua myötävirrasta. Rantaan saavuttuamme kohdalle osui yksi sadekuuro, mutta muuten vältyimme koko päivän sateilta.

Elisaaren illan rauhaa

Perjantaina 10.7. Ari lähti liikkeelle tosi varhain, klo 5. Lämpötila oli aamulla vain 12 astetta ja lämmitin sai taas töitä. Sadekuurojakin tuli ja pukeutumisessa palattiin parin viikon takaiseen eli pipo päähän, käsineet käteen, pitkät kalsarit jne. Tuuli oli nyt idän puolelta ja ajoimme koneella Helsinkiin. Katajanokan vierassatamassa olimme klo 12.20 ja matkaa tuli 42 mailia. Kaupungilla lämpötila oli 16-17 astetta ja välillä tuli tosi kova sadekuuro ja sitten taas paistoi aurinko. Auringossa oli lämmin, mutta pilvekkeessä tarvittiin takki päälle.

Helsingissä ja nimenomaan Katajanokalla on mukava oleskella näin turistina, kun ei ole kiire mihinkään ja kauppatorilla voi noin vaan piipahtaa. Tänään lauantaina aamulla vierassataman vieressä asuva Arin työkaveri Lotta kävi tyttärensä kanssa aamukahvilla. Muuten olemme tänäänkin jatkaneet tätä turistina oleilua Helsingissä. Kaupungilla käydessäni kannoin sateenvarjoa mukanani, mutta tällä kertaa sadekuurot ja ukkoset menivät vuorostaan lännen kautta ohitse. Huomenna on tarkoitus jatkaa matkaa itää kohti.