Saimaan kanavan alasulun ulkopuolella on Venäjän tullitarkastus, joka tarkoittaa vain miehistöluettelon ja venetodistuksen kopion antamista. Tulimme odotuslaiturin viereen ja minä ehdin kiinnittää keulaköyden, Arilla oli vielä takaköysi kädessä, kun tullivirkailija saapui veneen vierelle. Minä annoin pyydetyt paperit ja homma oli sillä selvä. Ari seisoi edelleen rannassa takaköysi kädessä. Saman tien kysäisin Juustilan sulusta, mikä on tilanne ja saimme heti luvan ajaa sulkuun sisälle. Voi siis sanoa, että tämä tarkastus sujui lennossa. Klo 14.45 olimme selvittäneet ensimmäisen kahdeksasta sulusta.
Seuraavatkin sulut olivat aina valmiina ja pääsimme ajamaan suoraan sulkuun sisälle. Venäjän puolen viimeisellä sululla Pällissä on Venäjän passintarkastus. Saimme sulkuvahdilta luvan odottaa sulussa sen aikaa, minkä passintarkastajilla kesti käyttää passeja kopillansa ja niin matka jatkui sujuvasti. Tässä vaiheessa oli alkanut kova sade ja ukkonen jyrähteli lähistöllä. Passintarkastajat kuljettivat passejamme ja miehistöluetteloamme huolellisesti sateenvarjonsa alla. Toinen tarkastaja kävi myös kurkistamassa sisällä veneessä.
Kohta taitaa sataa... |
... ja sitten satoi. |
Meidän sulustussysteemi: köysi keskeltä kiinni, minä keulassa ja Ari takana puoshaalla tönimässä venettä irti seinämästä. |
Lappeenrannan vierassatamassa hieman hämmästelimme, että klo 21 ei ollut enää mikään paikka auki, jotta olisi voinut maksaa satamamaksun ja saada suihkukoodit. Ystävällisen naapuriveneen ansiosta pääsimme sentään suihkuun. Vähän kummastuttaa Lappeenrannan kaupungin vierassataman rahastustoiminta, kun yli puolet vuorokaudesta (ilta klo 20 – aamu klo 9) ei ole rahastusta, eikä ole mitään mahdollisuutta saada suihkukoodeja muutenkaan. Satamamaksu lienee kuitenkin Saimaan kalleimmasta päästä (25 euroa). Helposti voisi jättää yöpymisen kokonaan maksamatta, jos lähtisimme tapamme mukaan aamulla ajoissa, mutta nyt aikomuksemme oli odottaa kahvila/huoltoaseman aukeamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti