torstaina, heinäkuuta 12, 2012

Visbystä Suomeen

To 12.7. oli aika jättää Visby ja lähdimme merelle klo 7 pilvisessä säässä 7-8 m/s lounaistuulella. Olimme pohtineet eri paluumatkan vaihtoehtoja: Ruotsin mantereen kautta, suoraan Utöhön tai Hankoon tai sitten Viron kautta. Nyt lähtiessämme päädyimme Hangon vaihtoehtoon, jonne matkaa oli noin 198 mailia. Jo satama-altaassa nostimme purjeet ja purjehdustuulta jatkui iltapäivään asti. Klo 14 paikkeilla tuli mustat pilvet ja pieni sadekuuro, jonka jälkeen tuuli heikkeni nopeasti niin, että siirryimme koneajoon. Jossakin vaiheessa tuulimittari näytti ihan 0 m/s, muuten ollen 1-2 m/s. Gotlannin pohjoiskärjen jälkeen oli vähän inhottavaa ristiaallokkoa. Vallitsevan tuulen aalto tuli lounaasta ja oli siis meille täysmyötäinen ja lisäksi edellisen päivän (tai Etelä-Itämereltä tulevan) aalto tuli kaakosta. Kun tuuli hävisi, niin varsinkin koneajolla tuollainen aallokko heilutteli välillä venettä aika tavalla.
Välillä matkalla pääsee ompeluhommiinkin (istuintyynyn vetoketju ratkennut).
Koko ilta ja yö jatkui yhtä heikkotuulisena ja vasta aamulla klo 6 saimme uudelleen purjeet ylös. Yö oli selkeä ja melko lämmin. Yöllä pidämme kolmen tunnin vahtivuoroja. Olemme todenneet tuon kolme tuntia meille sopivaksi. Kahdessa tunnissa toinen ei ehdi kunnolla nukkua ja neljä tuntia tuntuu yöllä vahtivuorossa olevalle kovin pitkältä ajalta. Vahtivuoroissa ei paljoa tapahtunut, laivat menivät yleensä omaa väyläänsä meidän sivulla, ainoastaan pari laivaa meni reittimme poikki. Auringonlasku oli komea.

Yöpurjehduksen helmiä (kuvia ei ole mitenkään käsitelty jälkikäteen)
Kun tuuli sitten perjantaiaamuna virisi, niin se jatkuikin koko päivän. Välillä nostimme sekä keula- että isopurjeen, mutta koska edelleen oli täysmyötäistä, niin keulapurje ei vetänyt (olisi pitänyt laittaa virskirjalle) ja päädyimme pelkkään isopurjeeseen, jolloin pilotti jaksoi hyvin ajaa. Tuulen ollessa lopuksi 8-9 m/s tuo pelkkä isopurjekin kiidätti meitä ihan mukavasti. Pilotti ajoi koko matkan ja me vietimme aikaa lueskellen, ruokaa laittaen, päivätorkkuja ottaen ja muuten vaan aikaa kuluttaen. Päivä oli kaunis, vaikka välillä olikin joka puolella ukkospilven näköisiä möykkyjä. Juuri ennen Hankoa kävi merivartiosto kumiveneellään kysymässä, mistä tulemme ja onko meitä vain kaksi. Ilmeisesti kirjasivat myös veneen tiedot ylös (nimen ja rekisterinumeron?). Hankoon saavuimme s/y Allin viereen klo 22. Pakkasimme pikaisesti suihkukamppeet, mutta suihkujen luona totesimme, että ne olivat jo menneet kiinni. Pettyneinä palasimme veneelle todetaksemme toisen ikävän asian eli että jääkaappi ei toimi. Ari koetti pikaisesti tutkiskella, olisiko jokin ihan selvä vika, vaan ei löytänyt. Allin väki oli tällä välillä laittanut meillekin iltapalaa, joten vietimme heillä vielä rattoisan iltahetken ja lopuksi lahjoitimme vähän jääkaappimme sisällöstä heille, etteivät kaikki mene pilalle.