|
Memin sulku selvitetty |
Perjantaina 6.7. oli aika jättää Götan kanava taakse. Memin
sulku alas ja sitten oltiin taas merellä. Ensin sulutettiin
Lindö-matkustaja-alus alas ja sitten pääsimme me. Alkumatkasta tuuli oli
heikkoa tai vaihteli suunnasta toiseen.
|
Oli lämmintä - lehmätkin vilvoittelivat |
|
Aurinkosuojaa koneella ajettaessa |
Arkösundin jälkeen nostimme purjeet,
kunnes tuuli taas hiipui. Muutaman kerran vaihteli päivän aikana purjein ja
koneella eteneminen. Landsortia ennen tuuli voimistui ihan reippaaksi ja
pääsimme muutaman mailin purjehtimaan ennen kuin sitten lopuksi tyyntyi
kokonaan. Matkalla totesimme meriveden lämpötilan vaihtelevan myös kovin: Memin
edustalla oli 20 astetta, mutta Landsortissa vain 16 astetta. Illalla klo 20.50
olimme Nynäshamnissa, jossa nykyään on niin paljon laitureita ja paikkoja, että
hyvin pystyi valitsemaan paikan. Päivän matkaksi lokin mukaan tuli 61 mailia,
joka virtausten takia ei liene ihan oikea luku.
Lauantain vietimme Nynäshamnissa. Koneella ajossa on tullut
100 tuntia täyteen, joten teimme öljynvaihdon. Samalla tarkistimme siipipyörän,
joka oli keväällä jäänyt katsomatta ja vaihdoimme myös sen sekä tarkistimme ja
huuhtelimme merivesisuodattimen, jossa ei kuitenkaan ollut paljoa töhnää. Päivä
oli pitkästä aikaa pilvinen, joka tosin illaksi selkeni ja päivälämpötila oli
noin 20 astetta.
Sunnuntaiaamuna klo 5.50 oli 15
astetta lämmintä, kun lähdimme liikkeelle tankkauksen kautta (siis minäkin olin
ylhäällä). Tuulta oli 5-7 m/s luoteesta ja pääsimme siis purjein eteenpäin.
Jossakin vaiheessa meni jälleen koneajoksi tuulen heikennyttyä.
|
Dalarön lähellä oli paljon haikaroita. Tässä kuvassa niistä muutama. Löydätkö? |
Dalarön jälkeen
etenimme uudelleen purjein. Tuuli muuttui puuskaiseksi, kunnes kääntyi ihan
vastaiseksi, jolloin vaihdoimme jälleen koneajoksi. Aikomuksemme oli mennä
Furusundiin, mutta ajaessamme Blidön ohitse huomasimme siellä muutaman
vierasveneen ja päätimme mennä sinne.
|
Blidön edustalla rannikkotaidetta |
Klo 17 olimme perillä. Laituri oli uusi
ja sähköt ovat tulollaan laiturille (tällä hetkellä olisi ollut vain pitkät
johdot maista vedettynä). Venepaikoista osa oli poijuilla, osa
kylkikiinnityksenä ja osassa mooring line (pohja-ankkuri). Otimme mooring
linen. Osoittautui kuitenkin, että sen pohja-ankkuri oli kovin lähellä, eikä
venettä saanut sillä kiristettyä taaksepäin. Lopulta kahdella mooring linella
ja naapurin poijulla saimme veneen tukevasti paikalleen. Tuulta oli kuitenkin
ihan reippaasti sivusta. Päivän matka oli 61 mailia. Blidössä suihkut olivat
vanhassa rakennuksessa ja vähän unkeelliset, mutta lämmintä vettä tuli. Satama
oli rauhallinen ja hyvin uni maittoi.
|
Blidössä ei ollut tungosta |
|
Blidön laiturit olivat vielä vähän kesken |
Maanantaina 9.7. Ari irrotti
köydet klo 5.30. Oli siis näköjään palattu taas aikaisiin lähtöihin Götan
kanavan klo 9 lähtöjen jälkeen. Aamu oli taas edellistä viileämpi, vain 13
astetta. Minun herätessä klo 8.20 olimme jo majakoitten (Tjärven ja Söderarm) välissä
lähdössä ylittämään Ahvenanmerta.
|
Tyyni aamu Blidöstä lähtiessä |
Pohjoistuulikin oli jo virinnyt, joten
purjeet ylös. Muutaman tunnin jälkeen tuuli jälleen heikkeni ja kone käyntiin.
Aurinko paistoi ja välillä oli ilmassa lämmintäkin henkäystä, vaikka Götan
kanavan lämpimien säiden jälkeen meistä tuntui viileältä ja merivesikin oli
vain 14,4 asteista. Suomessa oli ollut jo pitkään kovia pohjoistuulia, joka
lienee sekoittanut ja tuonut kylmää vettä. Toukokuussa oli jo ollut
Suomenlahdella saman lämpöistä vettä.
Klo 15.40 kiinnityimme Degerbyn kaupan
laituriin, joka on viime kesän jälkeen uusittu. Nyt on tukeva laituri, poijuja,
muutama aisapaikka sekä sähköt ja vesi laiturille. Päivän matka oli 52 mailia.
Iltaa kohti sää lämpeni ollen parhaimmillaan 22 astetta ja aurinko paistoi.
Pitkästä aikaa pääsimme saunaan; ensin oli naisten saunavuoro ja sitten
miesten.
|
Dergerdyn laiturin alkuosa on vanhaa, mutta jatko-osa, jossa veneet ovat kiinni, on uusi. |
|
Degerbyn rantanäkymä |
|
Skarven-yhteysalus liikkui tiheään, mutta ei enää yöllä. |
Tiistaille oli suunnitelmamme
lähteä Kihdin ylitse Houtskäriin, mikäli on sopiva purjehdustuuli. Jos tuuli ei ole
suotuisa, niin sitten kohteena olisi Lappo. Aamulla oli täysin tyyntä, joten
Ari lähti kohti Lappoa. Tunnin aikaeroko vaikutti, mutta nyt hän oli liikkeellä
”vasta” klo 6.30. Kahdeksan aikaan Ari herätti minut, kun oli niin kaunis aamu
– ja olihan se upean näköistä. Aamun tunteina tuli kaksi kotkahavaintoa, kaksi
hyljettä sekä komea sarvipäinen hirvi uimassa väylän poikki kohti Sottungaa.
|
Tyyntä Degerbyn pohjoispuolella |
|
Yhteysalukset liikennöivät jatkuvasti saarista toisiin. |
|
Aamun eläinhavaintoja: kotka, ... |
|
joutsenia on aina joka paikassa ... |
|
... ja se komea sarvipää hirvi. |
|
Kuuleman mukaan viime päivinä Teililläkin on ollut kovia pohjoistuulia, mutta ei nyt. |
Noin klo 12 saavuimme Lappoon satamaan 32 mailin päivämatkan
jälkeen. Takimmaisen laiturin kääntöpuolella on vettä vähän niukasti: muutama
kymmenen senttimetriä jäi kölimme alle, paitsi ennen yhtä poijua kopsahti köli
poijupainoon. Sama kävi hieman myöhemmin yhdelle toiselle veneelle. Heti puolen
päivän jälkeen tuli paljon muitakin veneitä eli lienee totta, että nykyisin
veneet rantautuvat jo hyvin aikaisin alkuiltapäivästä. Illalla jäi kyllä vielä
vapaitakin paikkoja.
|
Lappon satama yhdestä suunnasta ... |
|
... ja toisesta suunnasta. Vasemmalla on uusi laituri. |
|
... ja kolmannestakin suunnasta. |
|
Ilmoitustaululta löytyi veneen sähkönkulutukseenkin opastusta. |
|
Kohta ilta saapuu. |
Satamaan on rakennettu uusi tukeva laituri ja kuulemma
uusi sauna on tulollaan. Nykyiset naisten ja miesten saunat ovatkin pienet näin
suurelle venemäärälle. Hyvin satuimme kuitenkin Arin kanssa menemään saunaan,
sillä kummallakaan puolella ei ollut kovin montaa saunojaa yhtä aikaa.
Satamassa auringon paisteessa päivä oli lämmin.
Rantaravintolassa söimme siikaa ja kaupasta ostimme luultavasti tämän kesän
parhaat mansikat!
Tänään keskiviikkona 11.7. lähdimme noin klo 7.30 varovasti paikaltamme; varovasti niiden poijupainojen takia. Onneksi oli ihan tyyntä ja nyt pääsimme hyvin
ilman kölin kosketuksia. Tarkkaan katsoen poijupaino näkyikin pohjassa ja siinä
näytti olevan levän keskellä mustempi kohta, josta lienemme me tai joku ajanut
ylitse. Ensin suuntasimme naapurilaituriin septin tyhjennykseen, joka oli
hieman haasteellista, sillä yksi moottorivene oli parkkeerannut juuri septin
kohdalle. Tarkasti veneemme asetellen saimme letkun juuri ja juuri yltämään.
|
Koko laiturin kylki muuten tyhjää, mutta septin tyhjennyksen kohdalle on päätetty yöpyä. |
Tämän jälkeen ajelimme lähes täysin tyynessä säässä 15
mailin matkan Iniöön. Minulla oli muistikuva, että olisimme käyneet siellä noin
vuonna 1990, mutta en löytänyt lokikirjamerkintää, joten ehkä tästä tulikin
ensivisiitti Iniöön. Joka tapauksessa, vaikka olisimme joskus siellä käyneet,
niin paikat olisivat nyt ihan toisessa kuosissa. Satama-alue on ruopattu, tehty
uusi laituri, laitettu kunnon käveltäviä aisoja ja huoltorakennus saunoineen on
uudehko. Vastaanotto oli hyvin ystävällinen. Satamapoika huuteli aina laiturin
päässä, mistä kullekin tulijalle löytyy paikka. Kokonaisuutena tuntui siis heti
hyvältä paikalta. Iltapäivän mittaan satama täyttyikin, mutta kaikille taisi
jollakin tavalla järjestyä paikka.
|
Hyvät kävelyaisat on laitettu. |
|
Kirkkomaisemaa |
|
Kirkko valmistunut 1800. |
|
Opasteisiin on panostettu |
Kävelimme vajaan kilometrin päähän mainostettuun Lolas
lounasravintolaan, joka oli seurakuntatalolla ja ihan monipuolisen lounaspöydän
antimet sai 10 eurolla. Rannasta ostimme vielä iltapalaksi vast’ikään
savustetun siian. Iniö tuntuu olevan hyvin elävä saaristokeskus.
Huomenna suuntaamme perinteiselle vierailulle työkaverin
mökille Jettesaareen ja sen jälkeen viime päiviä pidemmin päivämatkoin kohti
Saimaata. Sääennusteet lupaavat heikkoja tuulia ja vielä meille vastaisia.
Hellettä on tulollaan. Aika näyttää, onko paluumatka pelkkää koneajoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti