Lauantaina 30.6. alkoi paluumatkamme. Sulku oli valmiiksi
auki, joten ajoimme sisään minuuttia ennen yhdeksää ja sulkuvahti tuli klo 9.
Sjötorpissa oli pienen matkan sisällä 7 sulkua ja pääsimme ne ylös suoraan
sulkuihin ajamalla.
|
Sjötorpin sulusta alkoi paluumatka |
|
Sulun rakennusvuosi |
|
Ylöspäin noustessa kuohuu |
Lyrestadin rautatiesillassa oli jokin pieni ongelma, josta
saimme tiedon jo viimeisellä Sjötorpin sululla. Odotusta tuli kuitenkin vain
10-15 minuuttia. Matkamme eteni muuten hyvin, kunnes puolen päivän jälkeen
Godhögenin sulku ei ollutkaan auki eikä sulkuvahtia näkynyt missään. Edessä oli
useampi sulku peräjälkeen. Arvelimme aivan oikein, että hän oli ylemmällä
sululla. Poikkeavaa oli se, että odotimme noin tunnin ennen kuin hän saapui
paikalle. Tässä vaiheessa takanamme oli tulossa matkustaja-alus, jonka
sulutusta jouduimme vielä odottamaan ja sen jälkeen vielä yhtä sulutusta
alaspäin. Kaiken kaikkiaan odotusta meille tuli lähes kaksi tuntia. Alun perin
odotukseen syynä oli se, ettei sulkuvahti ollut saanut tietoa edelliseltä
sululta meidän tulostamme, joten hän ei ollut lainkaan tietoinen siitä, että
olimme odottamassa sulkuun pääsyä. Götan kanavalla ei ole mahdollista kysellä
vhf-puhelimella tai muutenkaan ottaa yhteyttä sulkuvahtiin. Tämän jälkeen
sulkuvahti pyrki nopeuttamaan meidän kulkuamme siten, että edessä olevassa
kolmoissulussa sulutettiin sekä alaspäin että ylöspäin ja sivuutimme alaspäin
tulevat keskimmäisessä sulkualtaassa.
|
Vastaantulijoita - veneliikenne oli selvästi vilkastunut |
Klo 16.30 olimme Törebodassa, jolloin päivän saldona oli 18
sulkua ja 9,9 mailia. Törebodasta tuli mieleen edellinen kerta Götan kanavalla,
jolloin juuri Törebodassa löysimme hiiren takakajuutan lattiatilasta. Liekö
tullut kiinnitysköyttä pitkin ja avoimesta takakajuutan ikkunasta sisään. Onneksi
Ari sai hiiren kiinni, eikä se ollut ehtinyt tehdä tuhojaan tai piiloutua
johonkin soppeen.
|
Törebodassa - kaksi matkustaja-alusta |
|
Variksien runsautta ihmettelimme |
|
Törebodan rautatiesilta selvitetty |
Törebodan jälkeen on heti maantiesilta, jota avataan vain
puolen tunnin välein ja heti sen jälkeen rautatiesilta, joka avataan
junaliikenteen salliessa. Olimme siis aamulla valmiina maantiesillalle heti klo
9 avaukseen. Pieni odotus rautatiesillalla, mutta sitten matka eteni sujuvasti.
Edessä oli Viken-järvi ja suluton ylänköalue. Koko päivänä oli vain kaksi sulkua:
yksi vain noin 10 cm korkeuserolla oleva sulku ylöspäin ja toinen sulku olikin
jo alaspäin. Ylänköalue on kaunista ja aivan erilaista kuin monessa muussa
paikassa, jossa mennään peltojen keskellä.
|
Viken-järvellä kalasääsken pesä |
|
Viken-järven muurit ihmetyttivät vielä paluumatkallakin |
|
Vikenin muurimaisemia |
|
Ylänköalueen kapeita kaivantoja |
|
Kaivantoa edelleen |
Klo 14 olimme kanavan vanhimman sulun Forsvikin alapuolella. Sulun reunat ovat osittain aika hurjan näköisiä, kun ei olekaan koko matkalla sileää pintaa vaan epätasaista luonnon kivipintaa. Katsojia oli sululla runsaasti.
|
Forsvikin sululla katsojia piisasi |
|
Huomaa Forsvikin sulun epätasainen seinämä.
Tuon nähtyämme ymmärsimme, miksi sulkuvahti kehotti ajamaan edemmäksi. |
Sulun jälkeen ajattelimme kiinnittyä laituriin, missä olisi laiturin takapuolella ollut tyhjä kylkikiinnityspaikka, mutta laiturin
lähellä hyvin hiljaisella vauhdilla köli tömähti. Ympärillä vettä oli kyllä
reilusti yli 2 m, mutta ilmeisesti kohdalle osui kivi tai sitten osuimme
laiturin kiinnitysankkuriin. Ei siinä ilmeisesti mitään sen kummempaa käynyt,
mutta kuulostaahan se pahalta, kun vauhti pysähtyy tömähdykseen. Emme sitten
löytäneet paikka kiinnittyä, joten jatkoimme matkaa Karlsborgiin, jossa olimme
klo 14.45 ja matkaa tuli 25,1 mailia.
Aurinko paistoi edelleen, kuten aiempinakin päivinä, mutta
nyt lämpötila oli vain 19 asteen tienoilla. Syötyämme kävimme kävelyllä mm.
läheisellä linnoitusalueella. Lisäksi vierasvenelaiturin vieressä oli
Karlsborgin kunnan asentama iso screeni jalkapallon mm-kisojen seurantaa
varten. Välillä katselimme pelejä siitä ja välillä veneessä tietsikalta Yle
Areenan kautta.
|
Karsborgin linnoituksen sisäänkäynti |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti