|
Motalan vierasvenesatama aamulla |
|
Tyypillinen hollantilainen alus (tjalk) - nostokölit sivulla |
|
Vapaakorkeus riittää hyvin meille |
Tiistaina 3.7. oli 20 astetta jo aamusta – oli tulossa
lämmin päivä. Motalasta lähtiessä on heti maantiesilta ja sulku, joten
liikkeellä olimme hieman ennen 9:ää. Meitä oli sulussa kolme venettä, mutta
siihenpä matka sitten vähäksi aikaa tyssäsikin. Sulkuportti ei mennyt kiinni ja
paikalla olevien sulku- ja siltavahtien soiteltua aikansa heti tulivat
kertomaan, että menee noin tunti ennen kuin korjaaja tulee paikalle ja sen
jälkeen ei osaa sanoa, kauanko menee korjaukseen. No, tässä vaiheessa Ari lähti
käymään kaupungilla mansikoiden ostoon. Korjaaja tuli luvatusti tunnin kuluttua
ja jonkin ajan kuluttua totesi, että jokin venttiili ei toimi ja sellaista
hänellä ei ole. Motalan sulussa korkeusero on vain noin 10 cm, joten ratkaisuna
oli, että he avasivat sulun toisenkin pään portin ja me pääsimme sulusta ulos.
Tässä painoi päälle jo se, että kaksi matkustaja-alusta oli tulossa samaan
suuntaan. Klo 11.07 oli vielä rautatiesillan avaus.
|
Sulussa ollaan ja odotellaan |
|
Sulun reunoilla oli erilaisia taideteoksiakin |
|
Motalan sulun pelastusrengas nimetty ja syykin selitetty... |
|
Odotetaan siltojen avausta Motalan sulun jälkeen |
|
Rautatiesillasta jonossa |
|
Wilhem Tham tuli takanamme, kunnes Borenshultia ennen päästimme ohitse |
Tässä vaiheessa olimme siis tehneet matkaa reilut kaksi
tuntia ja edenneet 0,12 mailia! Olimme kanavalle lähtiessämme päättäneet, että
emme stressaa, jos tulee odotuksia, emmekä ota turhia tavoitteita olla tietyssä
paikassa tiettyyn aikaan. Otimme siis rauhassa tällaiset odottamattomat
odotukset. Tulomatkalla olimme jonkun sulkuvahdin kanssa puhuneet siitä, miten
hän näkee toisinaan veneitä, joilla kiire painaa päälle ja pinna kiristyy sen
vuoksi.
|
Borenshultin sulkuihin ensin Kung Sverger -matkustaja-alus |
|
Seuraavaksi sulkuihin Wilhelm Tham ja sitten me |
Edessä oli piakkoin viiden sulun sulkuporras, Borenshult,
johon matkustaja-alukset pääsivät ensin. Mekin pääsimme aika nopeasti ja sen
jälkeen edessä oli reilun tunnin matka Boren-järvellä. Klo 14 olimme
Borensbergissä, matkaa tuli 8,65 mailia. Perinteisessä Göta-hotellissa söimme
lounaaksi makoiset Wallenbergin pihvit. Pyykitkin pesimme. Sää oli helteistä,
ainakin 25 astetta ja taas asettelimme aurinkokatosta suojaksemme. Suomessa
kuulimme olevan kylmää ja sateista.
Götan kanavan vierassatamissa on ollut ylipäätään siistit
suihkutilat, mutta minusta Borensbergissä on kaikista parhaat. Monet pienet
asiat tekevät sen: tilat ovat siistit ja puhtaat, suihkussa on sekä yläsuihku
että käsisuihku, suihkuveden lämpötilan saa säätää itse (hellesäällä on mukava
saada viileä suihku), on käsipyyhepaperia, eikä vain ainakin minun inhoama
puhallinkuivaaja, taustamusiikki soi, on meikkipeili, wc- ja suihkutilan
välissä on kenkäteline (ns.” kenkäraja”), lisäksi on astioiden tiskauspaikka
sekä pyykki- ja kuivauskoneet ovat nopeita.
Keskiviikkoaamuna toistui sama klo 9 lähtö sulkuun. Sulkuja
ja siltoja oli runsaasti, mutta matka eteni hyvin. Klo 13 olimme Bergissä Carl
Johansin sulkujen yläpuolella. Tässä vaiheessa tuli reilun kahden tunnin
odotus, kun edessä oli seitsenportainen sulkurypäs. Alaspäin sulutus oli
menossa ja sitten aloitettiin kahden porukan sulutus ylöspäin. Tämä tauko tuli
meille sopivasti, ehdimmepä syödä lounaan ja juoda päiväkahvit/-teet.
|
Joskus sulku "vuotaa" ylitse - ei passaa olla ihan takana |
|
Takana paljastuu myös kynnys,
minkä vuoksi myöskään ei kannata olla ihan sulkuporteissa kiinni. |
Noin klo 15.30 pääsimme kahden muun veneen
kanssa sulkuun. Klo 17 olimme alhaalla Roxen-järven rannalla ja kiinni
aallonmurtajan kylkikiinnityspaikassa. Poijujakin olisi ollut, mutta
tulomatkalla huomasimme, että Roxen-järven pinta on niin alhaalla, että poijujen
luona on vähän niukasti vettä. Tässä vaiheessa ylöspäin ei enää sulutettu,
joten ne, jotka eivät olleet ehtineet noin klo 13.30 ylöspäin lähteneeseen
sulutukseen, saivat jäädä odottamaan seuraavaa aamua klo 10:tä (sulutus
aloitettiin klo 9 ylhäältä päin). Tälle päivälle tuli 16 sulkua ja 11,4 mailia
matkaa.
Torstaiaamuna 5.7. lähdettiin liikkeelle klo 6.40. edessä
oli ensin Roxen-järvi, joka vei aikaa hieman vajaan 2,5 tuntia. Tuuli oli 1-2
m/s ja vastaista, joten koneajoa. Roxenin jälkeen on heti edessä Norsholmin
rautatiesilta, jonka avausta saattaa joutua odottamaan iltapäivästä pitkänkin
ajan. Tulomatkasta tiesimme, että heti klo 9 jälkeen sillan avaus pitäisi
onnistua. Näin kävikin. Pari venettä oli sulussa ja silta avautui juuri, kun
sen läheisyyteen tulimme. Päivän aikana sulkuja ja siltoja oli lukuisia. Pari
ensimmäistä sulkua menimme kahden moottoriveneen kanssa, mutta sitten pienellä
järviosuudella ne jättivät meidät. Loppuihin sulkuihin ennen Söderköpingiä
pääsimme yksin, jolloin ei tarvinnut miettiä, mihin kohdalle sulkua mikin vene
asettuu, vaan sai pysähtyä juuri siihen kohtaan sulkua, kun sopivasti osui.
Päivä oli jälleen helteinen, 26 astetta.
|
Kanavan varren maisemia |
|
Kanavan varrella (mm. sillan lähellä) oli tällaisia pelastamisvälineitä. |
Söderköpingissä tuli reilun puolen tunnin odotus, kun
sululla tehtiin vedenkorkeuden tasausta. Siinä oli sopiva hetki katsella, miten
erilainen meininki oli kuin tullessamme: veneitä ja väkeä oli paljon enemmän,
kuuluisaan jäätelöbaariin oli 20-30 hengen jono. Jotenkin kanavalla olimme
olleet niin rauhallisissa paikoissa, että nyt tuntui melkein ahdistavalta tuo
väkimäärä ja meno ja meininki – ei tehnyt yhtään mieli jäädä sinne. Jatkoimme
vielä kahden sulun ja noin 5 mailin matkan Memin yläsatamaan. Siellä oli vain
muutamia veneitä ja edelleen verkkaisen rauhallinen tunnelma. Tämän viimeisen
kanavapäivän matkaksi tuli 29,5 mailia ja matkalla oli 14 sulkua. Seuraavalle
aamulle jäi enää Memin sulusta alas meno ja sitten olisimme jälleen merellä.
|
Tuo keltainen on septikoppi, jonka eteen ei saa majoittua
(tuo englantilainen vene tosin Memissä yöpyi siinä). |
Tämä Götan kanavan valinta tämän kesän kohteeksi oli hyvä
valinta. Olimme kanavalla melkein kolme viikkoa (17.6. kanavaan ja 6.7. aamulla
kanavasta ulos) ja saimme edetä hitaasti ilman kiirettä. Saimme tehtyä
kävelylenkkejä, emme tehneet pitkiä matkapäiviä ja Arin issiasvaivakin on mennyt
koko ajan parempaan suuntaan. Sää oli juhannuksen aikaisia sateita lukuun
ottamatta lähes pelkkää auringonpaistetta ja lämmintäkin saimme ihan
riittämiin.
Kanavaa kutsutaan ”avioerokanavaksi”, mutta rauhallisella ja
huolellisella toiminnalla ja kun kippari hallitsee veneen käsittelyn, niin
kaikki sujuu ihan mukavasti. Jos on kovin puuskaista tuulta (yli 10 m/s), niin sulkuihin ajo
voi olla hankalaa ilman keulapotkuria. Silloin voi olla parasta jäädä satamaan
ja katsella, mitä mielenkiintoista ympäriltä maitse löytyy. Sulutuksissa lepuuttajia täytyy olla hyvin alhaalla, ihan vedessä asti. Alaspäin sulutettaessa täytyy ottaa huomioon, että kanavan kivireunus voi olla hyvin matala, jolloin sulkuun ajaessa ei saa ajaa liian lähelle reunaa, mutta kuitenkin sen verran lähelle, että toinen pystyy hyppäämään maihin. Ylöspäin sulutettaessa taas täytyy toisen hypätä ennen sulkua veneestä pienelle laiturille ja sen jälkeen joutuu sulkuun ajaessa tekemään mutkan ja sitten ylhäällä on katsottava, että lepuuttajat ovat matalassakin kivireunuksessa hyvin. Nämä tilanteet saattavat olla kovalla tai puuskaisella tuulella hieman hankalia tai ainakin huolellisesti otettavia.
Kanavan ohjeet kannattaa lukea ja toimia niiden mukaan. Kannattaa myös varata riittävästi aikaa mahdollisten viivästysten varalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti