Olemme aiemmin menneet Götan kanavan läpi kaksi kertaa Ruotsin halki Göteborgiin ja palanneet Etelä-Ruotsi kiertäen. Ensimmäisen kerran vuonna 1995
Suvisussu II :lla (Sunwind 26), jolloin olimme varautuneet tulemaan samaa
kautta takaisin, mikäli Kattegatissa olisi edessä paha keli 26-jalkaiselle
veneellemme. Tuolloin oli kuitenkin kevyitä tuulia ja jopa täyttä pläkää.
Olemme monesti jälkeen päin ajatelleet, että oli tuo aikamoinen reissu noinkin
pienellä veneellä, mutta hyvin selvittiin. Toisen kerran menimme Götan kanavan
kymmenen vuotta sitten vuonna 2008 nykyisellä veneellämme. Tuolloin jatkoimme
vielä muutaman päivän Ruotsin länsirannikkoa Göteborgista pohjoiseen päin.
Siellä oli kauniita maisemia ja viehättäviä pieniä kyliä. Tuosta reissusta muistamme
aina maisemien lisäksi sen, miten leppoisasti purjehdimme vähän Kööpenhaminan
eteläpuolelta Falsterbon kanavalta neljässä päivässä Saaristomerelle. Silloin
kun kelit ovat kohdallaan, niin yön ylitse purjehtiminen on todella
nautinnollista. Tästä reissusta löytyy nettisivuiltamme tarinaa http://suvisussu.fi/kesa2008/loki2008.htm
.
Nämä edelliset Götan kanavan matkat ovat olleet pääasiassa
läpikulkua Ruotsin länsirannikolle. Nyt päätimme edetä kanavaa kiirehtimättä ja
paikkoja katsellen. Sen vuoksi päädyimme ajatukseen, että kuljemme Götan
kanavan edestakaisin, emmekä mene Göteborgiin asti lainkaan. Osittain syynä
tähän valintaan oli myös Arin issiasvaiva, joka on kyllä matkan varrella
helpottanut alkumatkaan verrattuna, mutta vihoittelee edelleen.
Muutama sana vielä Götan kanavasta: Sulut ovat Saimaan
kanavaan verrattuna pieniä, vain noin 2-3,5 metriä korkeita, muutamat vain 10
cm. Sulkuja voi olla useita peräkkäin (parhaimmillaan 7) siten, että
sulkualtaasta siirrytään suoraan seuraavaan altaaseen. Suluissa ei ole
liikkuvia pollareita, vaan ylöspäin mennessä yksi hyppää juuri ennen sulkua
veneestä sulun laidalle ja kiinnittää sitten köydet sulun ylälaidalla oleviin
kiinnitysrenkaisiin. Veneessä oleva kiristää (vinssaa) keulasta kiinnitettyä
köyttä sitä mukaan kuin vene nousee ylöspäin. Netistä löytyy hyvät ohjeet (www.gotakanal.se), ja sulkuvahti antaa tarvittaessa
neuvoja ja vielä kysyy ennen jokaista sulutusta, ollaanko valmiina. Götan
kanavan maksu on aika kova. Meidän veneen kokoiselta yhteen suuntaan vajaa 700
euroa ja edestakaisin noin 1000 euroa. Toisaalta maksuun sisältyvät kaikki
satamamaksut sekä satamien palvelut (suihkut, pyykkikoneet). Kanavalla
sulutukset ja siltojen aukaisut toimivat klo 9-18.
Mem aamulla |
Sunnuntaina 17.6. aamulla virittelimme köydet ja lepuuttajat
valmiiksi ja sitten klo 9 satamakonttorin auetessa menimme maksamaan Götan
kanavan edestakaisen maksun ja olimme valmiit sulkuun. Ensimmäisessä
sulutuksessa oli kanssamme kolme muutakin venettä, joista kaksi jäi sitten jo
sulun jälkeen matkasta ja yhden toisen veneen kanssa jatkoimme kaksi seuraavaa
sulkua ylös Söderköpingiin. Matkaa tälle ensimmäiselle kanavapäivälle tuli 3,2
mailia ja aikaa meni noin kaksi tuntia. Aika suuri osa ajasta meni
ensimmäisellä sululla, kun sulkuvahti neuvoi kaikille, miten pitää
kiinnittäytyä ja toimia sulutuksen aikana. Näin oli kanavamatkamme aloitettu
lyhyellä päivämatkalla ja ehdimme puuhata paljon muutakin kuin vain tehdä
matkaa. Oli kaunis aamu, mutta iltapäivästä tuli ennusteen mukaisesti
sadekuuroja, joiden välissä ehdimme kuitenkin kävelylle ja kiivetä kanavan
viereiselle 70 metriä korkealle kalliolle. Siinä sivussa pesimme myös kaksi
koneellista (ilmaista) pyykkiä.
Viereisessä veneessä oli espoolaisen pursiseuran lippu,
mutta jutellessamme kävi ilmi, että kippari on saksalainen ja vaimonsa
tanskalainen. He ovat olleet useamman vuoden Suomessa töissä, mutta nyt on aika
palata ensin Tanskaan ja sitten Saksaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti