maanantaina, kesäkuuta 18, 2018

Götan kanava alkaa


Olemme aiemmin menneet Götan kanavan läpi kaksi kertaa Ruotsin halki Göteborgiin ja palanneet Etelä-Ruotsi kiertäen. Ensimmäisen kerran vuonna 1995 Suvisussu II :lla (Sunwind 26), jolloin olimme varautuneet tulemaan samaa kautta takaisin, mikäli Kattegatissa olisi edessä paha keli 26-jalkaiselle veneellemme. Tuolloin oli kuitenkin kevyitä tuulia ja jopa täyttä pläkää. Olemme monesti jälkeen päin ajatelleet, että oli tuo aikamoinen reissu noinkin pienellä veneellä, mutta hyvin selvittiin. Toisen kerran menimme Götan kanavan kymmenen vuotta sitten vuonna 2008 nykyisellä veneellämme. Tuolloin jatkoimme vielä muutaman päivän Ruotsin länsirannikkoa Göteborgista pohjoiseen päin. Siellä oli kauniita maisemia ja viehättäviä pieniä kyliä. Tuosta reissusta muistamme aina maisemien lisäksi sen, miten leppoisasti purjehdimme vähän Kööpenhaminan eteläpuolelta Falsterbon kanavalta neljässä päivässä Saaristomerelle. Silloin kun kelit ovat kohdallaan, niin yön ylitse purjehtiminen on todella nautinnollista. Tästä reissusta löytyy nettisivuiltamme tarinaa http://suvisussu.fi/kesa2008/loki2008.htm .

Nämä edelliset Götan kanavan matkat ovat olleet pääasiassa läpikulkua Ruotsin länsirannikolle. Nyt päätimme edetä kanavaa kiirehtimättä ja paikkoja katsellen. Sen vuoksi päädyimme ajatukseen, että kuljemme Götan kanavan edestakaisin, emmekä mene Göteborgiin asti lainkaan. Osittain syynä tähän valintaan oli myös Arin issiasvaiva, joka on kyllä matkan varrella helpottanut alkumatkaan verrattuna, mutta vihoittelee edelleen.

Muutama sana vielä Götan kanavasta: Sulut ovat Saimaan kanavaan verrattuna pieniä, vain noin 2-3,5 metriä korkeita, muutamat vain 10 cm. Sulkuja voi olla useita peräkkäin (parhaimmillaan 7) siten, että sulkualtaasta siirrytään suoraan seuraavaan altaaseen. Suluissa ei ole liikkuvia pollareita, vaan ylöspäin mennessä yksi hyppää juuri ennen sulkua veneestä sulun laidalle ja kiinnittää sitten köydet sulun ylälaidalla oleviin kiinnitysrenkaisiin. Veneessä oleva kiristää (vinssaa) keulasta kiinnitettyä köyttä sitä mukaan kuin vene nousee ylöspäin. Netistä löytyy hyvät ohjeet (www.gotakanal.se), ja sulkuvahti antaa tarvittaessa neuvoja ja vielä kysyy ennen jokaista sulutusta, ollaanko valmiina. Götan kanavan maksu on aika kova. Meidän veneen kokoiselta yhteen suuntaan vajaa 700 euroa ja edestakaisin noin 1000 euroa. Toisaalta maksuun sisältyvät kaikki satamamaksut sekä satamien palvelut (suihkut, pyykkikoneet). Kanavalla sulutukset ja siltojen aukaisut toimivat klo 9-18.

Mem aamulla
Sunnuntaina 17.6. aamulla virittelimme köydet ja lepuuttajat valmiiksi ja sitten klo 9 satamakonttorin auetessa menimme maksamaan Götan kanavan edestakaisen maksun ja olimme valmiit sulkuun. Ensimmäisessä sulutuksessa oli kanssamme kolme muutakin venettä, joista kaksi jäi sitten jo sulun jälkeen matkasta ja yhden toisen veneen kanssa jatkoimme kaksi seuraavaa sulkua ylös Söderköpingiin. Matkaa tälle ensimmäiselle kanavapäivälle tuli 3,2 mailia ja aikaa meni noin kaksi tuntia. Aika suuri osa ajasta meni ensimmäisellä sululla, kun sulkuvahti neuvoi kaikille, miten pitää kiinnittäytyä ja toimia sulutuksen aikana. Näin oli kanavamatkamme aloitettu lyhyellä päivämatkalla ja ehdimme puuhata paljon muutakin kuin vain tehdä matkaa. Oli kaunis aamu, mutta iltapäivästä tuli ennusteen mukaisesti sadekuuroja, joiden välissä ehdimme kuitenkin kävelylle ja kiivetä kanavan viereiselle 70 metriä korkealle kalliolle. Siinä sivussa pesimme myös kaksi koneellista (ilmaista) pyykkiä.

Viereisessä veneessä oli espoolaisen pursiseuran lippu, mutta jutellessamme kävi ilmi, että kippari on saksalainen ja vaimonsa tanskalainen. He ovat olleet useamman vuoden Suomessa töissä, mutta nyt on aika palata ensin Tanskaan ja sitten Saksaan.


Ei kommentteja: