Maanantaina 25.6. aamupäivän kauppakäyntien jälkeen lähdimme
Vätternille puolen päivän aikaan. Vättern on noin 15 mailia leveä Motalan
kohdalla. Kahdella edellisellä kerralla Vätternin ylitykset ovat olleet
melkoisia.
Ensimmäisellä kerralla vuonna 1995 oli sateinen ja kylmä sää.
Olimme tuolloin aamupäivällä siirtyneet Motalasta vajaan kymmenen mailin päähän
Vadstenaan. Ykskaks sää selkeni ja lounaistuulta oli 5 m/s - siis tulikin loistava
purjehduskeli. Kävimme hakemassa satamamaksun takaisin ja kokemattomuuttamme
lähdimme ylittämään Vätterniä. Ennen Vätternin vastarantaa alkoi kova sade ja
tuuli yltyi, kääntyi koko ajan läntisemmäksi, siis meille vastaiseksi, oli
puuskaista ja tuulen nopeus oli lopulta lokikirjamme mukaan 15 m/s, meillä oli
jo kakkosreivi, luovimme aika epätoivoisesti ja purjehdusuramme ensimmäisen ja
viimeisen kerran tuli epäilys, pääsemmekö koskaan sinne, minne haluamme –
pääsimme. Nykytiedoillamme olisimme tajunneet, että tuo sään selkeneminen
tarkoitti sitä, että olimme matalapaineen keskuksessa, olihan ilmapaine koko
ajan laskenut (lokikirjan merkintöjeni mukaan ilmanpaine oli vain 995), joten tuuli
tulee kääntymään ja voimistumaan uudelleen. Toisekseen, jos nyt olisi yhtä
toivotonta luovimista, niin varmaankin kääntyisimme takaisin tai etsisimme
vaihtoehtoisen rantautumispaikan myötäisempään tuulen suuntaan.
Toisella kerralla vuonna 2008 olen kirjannut Vätternin ylityksestä:
” Ykkösreivi. Märkää tuloa, aallokko jyrkkää ja isoa.” Tämä reissu tehtiin siis
Jonilla, ensimmäinen Sunwind 26:lla.
Tällä kertaa keli Vätternillä oli täysin toisenlainen keli:
lähes pläkää, siis koneajoa ja iltapäivän lämpötilakin 24 astetta. Päivän
matkaksi Karlsborgiin tuli 18 mailia.
Tyynellä Vätternillä |
Yksi niistä harvoista matkustaja-aluksista, joita on tällä kertaa nähty kanavalla. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti