tiistaina, heinäkuuta 09, 2013

Pärnusta Kuivastun kautta Haapsaluun

Sääennuste lupasi lauantaipäivän aikana tuulen kääntyvän pohjoiseen ja voimistuvan. Siksi lähdimme liikkeelle jo klo 4.50 ehtiäksemme perille ennen sitä. Alkumatkan ajoimme 3-4 m/s vastatuuleen (lounaistuuleen) koneella. Kulkusuuntamme käännyttyä pääsimme mukavasti purjehtimaan 6-7 m/s tuulessa, kunnes tuuli nopeasti heikkeni (2 m/s) ja kääntyi luvatun mukaisesti luoteeseen eli meille vastaiseksi ja voimistui. Niinpä purjeet alas ja kone käyntiin. Onneksi matkaa ei ollut jäljellä kuin pari mailia. Klo 13.45 saavuimme Muhun saarella olevaan Kuivastun satamaan ja vaikka iltapäivä oli vasta aluillaan, niin takana aamun aikaisen lähdön ansiosta 55 mailia.

Pohdimme, mitä tuo pilven "sarvi" tuo tullessaan -
ei tullut muuta kuin isoja sadepisaroita ja tuulen heikkeneminen.

Satamakapteeni oli ystävällinen ja kohtelias: kädestä pitäen tervehti ja kehotti istumaan sohvalle, kun hoidimme maksua ja puhui hyvää suomea. Kuivastunkin satama on uusittu: on suojainen, on rakennettu iso aallonmurtaja, on tosi siistit suihkut, saunakin on, mutta maksaisi sen saman, minkä satamamaksu eli 20 euroa. Pesukonekin oli ja aioimme pestä kaksi pyykkiä, mutta tyydyimme yhteen, koska ei ollut erillistä kuivausrumpua. Pesukone oli sellaista mallia, jolla piti saada myös kuivattua. Satamakapteeni ei oikein osannut sitä käyttää, me omasta mielestämme keksimme ja netistä käyttöohjeita lukien löysimme oikeat valinnat, mutta tunnissa pyykki ei vielä kuivunut juuri lainkaan. Niinpä luovuimme toisen pyykin pesusta ja ripustimme ensimmäisen pyykkimme ulos naruille kuivumaan ja kyllähän ne kuivuivat lämpimässä auringonpaisteessa.
Kuivastun suojainen satama-allas

Pohdimme lauantai-iltana, olemmeko seuraavan päivän Kuivastussa, kun luvassa on edelleen sitä luoteistuulta eli meille vastatuulta. Sunnuntaiaamun ennuste oli kuitenkin sellainen, että päivän aikana tuulen ennustettiin ehkä kääntyvän länteen mutta ainakin heikkenevän. Niinpä odottelimme, kunnes aamun 8 m/s tuuli oli laskenut noin 5 m/s ja lähdimme liikkeelle klo 10.25. Aurinko paistoi, mutta muuten matka ei ollut mitenkään mukava. Päätimme ajaa koneella, mutta ehkä sittenkin olisi pitänyt alkaa luovia. Vaikka tuuli pysyi 5-7 m/s, niin meren mataluuden takia aallokko oli aika ikävää. Aallokko oli niin lyhyttä, että vene ei mahtunut aaltojen väliin ja niinpä kulku oli välillä melkoista nyökkimistä ja vettä lensi kannelle. Vettä ei suinkaan tullut mitenkään roiskien, vaan välillä vesi vyöryi kantta pitkin istuinkaukaloon asti. Jonkun tällaisen jälkeen piti ihan tarkistaa, onko kaikki vielä kannella tallella. Kulkusuuntamme hieman muututtua, kulku muuttui myös mukavammaksi. Klo 16.15 olimme Haapsalussa ja takana oli 34 mailia.

Haapsalussa on ihan vierekkäin kolme eri satamaa. Näistä ensimmäisessä laiturissa on kuuleman mukaan satamamaksu 30 euroa. Olimme saaneet Kuivastussa vinkin muilta veneilijöiltä, että kannattaa mennä toiseen satamaan (= tulosuunnassa toiseen laituriin). Tässä Grand Holm Marinan laiturissa ei ole ainakaan vielä satamamaksua kuulemma sen vuoksi, etteivät he ole saaneet jotakin lisenssiä, mutta sähköstä ja suihkun käytöstä he veloittavat yhteensä 10 euroa. Jos ei käytä palveluja, ei siis tarvitse maksaa mitään. Näiden kahden jälkeen on vielä kolmas laituri (Veskiviigi Sadam), jossa kuulemma on satamamaksu 20 euroa, mutta syväys ei ehkä riittäisi meille. Tässä Grand Holm Marinassakaan meille ei ehkä riitä syväys sisimmän altaan puolella, mutta tässä ulommassa altaassa on lähes 3 metriä vettä. Suihkutilat ovat siistit.

Haapsalussa olemme nyt olleet jo kaksi yötä ja olemme vielä ensi yön. Olemme kävelleet kaupungilla ja katselleet paikkoja. Kävimme ruokailemassa Kuursalin kesäravintolassa, joka oli komea ”pitsirakennus” ja tutustumassa 1200-luvulla rakennettuun Piispan linnaan.
Piispan linnan torni
Näkymä Piispan linnan tornista

Maanantaina vuokrasimme polkupyörät ja pyöräilimme mm. noin 10 km päähän Rohukülaan. Siellä ei ollut kuin pari vierasvenettä näin keskellä päivää, mutta suojaiselta satamalta sekin näytti. Istahdimme nauttimaan rantakuppilan ulkopöytään pientä välipalaa samaan pöytään meitä vanhemman pariskunnan kanssa. Siitä tulikin mielenkiintoinen rupatteluhetki. Mies oli juuri eläkkeelle jäänyt ja osasi hyvin suomea. Hän oli ollut Suomessakin töissä. Oli mukava kysellä ja kuulla paikallisen näkemyksiä Viron asioista.

Tiistaina pohdimme jo matkan jatkamista, mutta kun maanantai-iltana oli tuullut reilusti yli 10 m/s ja edelleen tuuli oli luoteessa, niin emme viitsineet jälleen lähteä vastatuuleen ja vasta-aallokkoon. Tänä kesänä ei tunnu olevan lainkaan niitä tyypillisiä lounaistuulia. Nyt on kuitenkin keskiviikolle luvattu lounaistuulta ja tarkoitus on jatkaa matkaa kohti Suomea.

Maanantai oli helteinen päivä ja nyt tiistainakin on ollut ihan mukavan lämmintä ja aurinkoista.

Laiturin vieressä kuolleita kaloja - miksiköhän?