keskiviikkona, kesäkuuta 05, 2013

Kotkaan ja ongelmia

Keskiviikkona olisimme olleet halukkaat lähtemään alas ennen klo 7 (Suomen aikaa), kun Venäjän tullitarkastus avautuu tasan klo 7, mutta jouduimme odottelemaan yhden laivan, joka oli tulossa ylhäältäpäin. Laivan lähestyminen, sulkuun asettuminen, sulutus, hidas ulosajo, sulun uudelleen täyttäminen ja meidän sulutus alas kesti jonkin aikaa. Alas päästyämme Ari ja muiden purjeveneiden kipparit kävivät tullikopilla ja tullimies tuli vielä veneiden viereen katsomaan, mikä oli mikin vene. Klo 8.10 jatkoimme matkaa. Kanavaohjeiden mukaan olimme täyttäneet 7 kpl Ilmoitus aluksesta -lomakkeita, mutta ei niitä niin montaa tällä kertaa kulunut. Aina on kuitenkin viisasta täyttää kaavakkeita ja ottaa kopioita niin monta kuin ohjeissa sanotaan.


Viipurin ohitse ei saa purjehtia, mutta heti Vysotskin (Uuraisten) aallonmurtajan jälkeen nostimme purjeet. Uskomattomalta tuntui, että olimme merellä kesäkuun alussa, tuuli mukavasti ja ei ollut kylmä, vaan helteinen kuumuus jatkui edelleen. Noin 5-7 m/s pohjois-koillistuulessa purjehdimme virsikirjalla Santioon saakka. Siellä olivat passintarkastajat jo valmiina. He katsoivat passit ja ottivat Nuijamaalla täytetyn tulliselvityskaavakkeen ja toivottivat hyvää matkaa. Me tyhjensimme septin ja jatkoimme matkaa kohti Kotkaa klo 16.30.



Leppoisaa purjehdusta helteisessä säässä
Kotkaa lähestyessämme käynnistimme moottorin ja laskimme purjeet, mutta huomasimme, että moottori ei ottanutkaan kierroksia. Mitä kummaa? Heti Ristiinasta lähdettyämme oli tyhjäkäynti ollut huono ja liian alhainen, mutta tähän mennessä oli kyllä kierroksia löytynyt. No, purjein etenimme sataman suulle ja sitten siitä tyhjäkäyntikaasulla laituriin. Parkkeerasimme laituriin niin, että keula tuli tuulta kohti, jolloin onnistuimme pysäyttämään veneen. Pienen ongelman ihmettelyn jälkeen lähdimme saunaan ja päätimme alkaa selvittää ongelmaa seuraavana aamuna. Päivän matkaksi tuli 69 mailia ja Kotkassa olimme vähän ennen klo 21:tä

Koneongelmaan meillä oli aavistus siitä, että se juontuu keväällä asentajan tekemästä tiivisteen vaihtosta, jolloin oli purettuna se osa koneesta, jossa on kaasu- ja pysäytysvivustot ja niihin liittyvät jouset. Ehkä siellä on jokin jousi irronnut tai vastaavaa. Toivottavasti huomenna selviää.

Ei kommentteja: